Sosionomin tutkinnon merkitys valmistuneelle : käsitykset, odotukset ja tavoitteet
Leinonen, Petri (2024)
Leinonen, Petri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411496
Tiivistelmä
Vuonna 2018 annettiin laki, joka määrittää varhaiskasvatuksen sosionomin, lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan roolin varhaiskasvatuksen moniammatillisessa työkentässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys sosionomin tutkinnolla on varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuneelle. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia ovat varhaiskasvatuksen sosionomin kokemukset ja ennakkokäsitykset tutkinnosta. Mitä osaamista tutkinto antoi? Onko sosionomin koulutuksen sisältö laadullisesti työelämää ja tulevaa osaamista tukevaa? Sosionomin osaaminen sisältää sosiaalialan AMK verkoston työvaliokunnan hyväksymät kompetenssit, joita käsiteltiin opinnäytetyön teorialuvuissa.
Laadullinen avoin kysely toteutettiin varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuneille vuonna 2018 juuri ennen lain voimaan tuloa. Valmistunut ryhmä oli aloittanut opiskelun vuoden 2012 syksyllä. Kyselyyn vastasi seitsemän varhaiskasvatuksen sosionomia. Vastaukset käsiteltiin kysymyksen mukaan teemoitellen.
Opiskelijoilla oli tarve laajentaa sosiaalista näkemystä eri asiakasryhmiin ja päästä etenemään omalla uralla lisäten mahdollisuuksia moniammatillisessa työkentässä. Varhaiskasvatuksen sosionomeilla ja yleensä varhaiskasvatuksessa työtä tekevillä pedagogisten taitojen osaaminen tukee ammatillista kehitystä. Opiskelijoiden lähtötasot olivat erilaisia, sillä kokemus varhaiskasvatuksesta vaihteli. Vastauksista tuli esille erilaisten lähtötasojen huomioimisen tarve koulutuksessa.
Koulutuksen sisältöä voisi markkinoida myös työelämässä jo oleville. Opiskeleminen kannattaa ja tuo lisää mahdollisuuksia sekä valmiuksia auttamiseen, tukemiseen ja työelämän kehittymiseen.
Laadullinen avoin kysely toteutettiin varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuneille vuonna 2018 juuri ennen lain voimaan tuloa. Valmistunut ryhmä oli aloittanut opiskelun vuoden 2012 syksyllä. Kyselyyn vastasi seitsemän varhaiskasvatuksen sosionomia. Vastaukset käsiteltiin kysymyksen mukaan teemoitellen.
Opiskelijoilla oli tarve laajentaa sosiaalista näkemystä eri asiakasryhmiin ja päästä etenemään omalla uralla lisäten mahdollisuuksia moniammatillisessa työkentässä. Varhaiskasvatuksen sosionomeilla ja yleensä varhaiskasvatuksessa työtä tekevillä pedagogisten taitojen osaaminen tukee ammatillista kehitystä. Opiskelijoiden lähtötasot olivat erilaisia, sillä kokemus varhaiskasvatuksesta vaihteli. Vastauksista tuli esille erilaisten lähtötasojen huomioimisen tarve koulutuksessa.
Koulutuksen sisältöä voisi markkinoida myös työelämässä jo oleville. Opiskeleminen kannattaa ja tuo lisää mahdollisuuksia sekä valmiuksia auttamiseen, tukemiseen ja työelämän kehittymiseen.