Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Improving digital skills of immigrants with impaired work capacity Case Työkanava Oy

Takalo, Niina (2024)

 
Avaa tiedosto
Takalo_Niina.pdf (917.0Kt)
Lataukset: 


Takalo, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411539
Tiivistelmä
Digital transformation is constantly changing the way we work. Digital skills are a necessity in today's working life. People in challenging labour market situations, such as the people with impaired work capacity, people with an immigrant background and the long-term unemployed, are increasingly experiencing the negative effects of the digital divide. Learning new digital skills is particularly important to enable access to employment. Success in digital literacy requires a focus on teaching methods, learning environment, and learning materials, and their accessibility.

The aim is to improve the digital skills of immigrants with impaired working capacity while they are employed by the case organisation. The case organisation will implement an intranet for its employees in 2024. The objective is to produce development suggestions and a framework for planning the content of the organisation's intranet, as well as development suggestions for digital training. The scope of the thesis is limited to people with an immigrant background and impaired work capacity. The digital skills are limited to foundational digital skills targeted at entry-level jobs.

The chosen approach is a case study. The research method used was a mixed method. Both qualitative and quantitative methods were used to collect data to obtain a diverse sample to answer the research questions. The methods chosen were semi-structured interviews and survey questionnaires. The data collection was carried out in spring 2024, and a comprehensive literature review was completed before the primary data collection. The results of the case study were evaluated, and validation will be discussed through a feedback questionnaire for case organisation specialists in late spring 2024.

The results provide development suggestions for the case study organisation to design the con-tent of the intranet to suit the target group of employees. The results also include the suggestions for implementing these in practice. The development suggestions issues related to accessibility, language choices and learning methods for digital skills training materials, which can be used in the design and implementation of intranet materials. The results also include practical suggestions for case organisation managers on recommended learning methods among the target group employees.
 
Digitaalinen murros muuttaa jatkuvasti työtapojamme. Digitaaliset taidot ovat välttämättömyys nykypäivän työelämässä. Heikommassa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt, kuten osatyökykyiset työntekijät, maahanmuuttajataustaiset ja pitkäaikaistyöttömät, kokevat yhä useammin digitaalisen kuilun kielteisiä vaikutuksia. Uusien digitaalisten taitojen oppiminen on erityisen tärkeää työllistymisen mahdollistamiseksi. Digitaalisen taitojen oppiminen voi edellyttää heikommassa työmarkkina-asemassa olevien kanssa keskittymistä myös opetusmenetelmiin, oppimisympäristöön ja oppimateriaaleihin sekä niiden saatavuuteen.

Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa osatyökykyisten maahanmuuttajataustaisten henkilöiden digitaalisia taitoja heidän työsuhteensa aikana tapausorganisaatiossa. Tapausorganisaatio ottaa käyttöön intranetin työntekijöilleen vuonna 2024. Tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia ja kehysraamit organisaation intranetin sisällön suunnittelua varten sekä kehitysehdotuksia digitaalista koulutusta varten. Opinnäytetyön rajaus on rajattu koskemaan maahanmuuttajataustaisia osatyökykyisiä henkilöitä. Digitaaliset taidot rajataan perustason digitaalisiin taitoihin, jotka on suunnattu avustaviin ja aloitustasontyötehtäviin.

Lähestymistavaksi on valittu tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekamenetelmää. Aineiston keräämisessä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä, jotta saatiin monipuolinen otos tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi. Menetelmiksi valittiin puolistrukturoidut haastattelut ja kyselylomakkeet. Aineistonkeruu toteutettiin keväällä 2024, ja ennen ensisijaista aineistonkeruuta tehtiin kattava kirjallisuuskatsaus. Tapaustutkimuksen tuloksia arvioitiin, ja validointia käsitellään tapausorganisaatioasiantuntijoille suunnatun palautekyselyn avulla loppukeväällä 2024.

Tulokset antavat tapaustutkimusorganisaatiolle kehittämisehdotuksia intranetin sisällön suunnittelemiseksi työntekijäkohderyhmälle sopivaksi. Tulokset sisältävät myös ehdotuksia niiden toteuttamiseksi käytännössä. Kehittämisehdotukset liittyvät digitaalisten taitojen koulutusmateriaalien saavutettavuuteen, kielivalintoihin ja oppimismenetelmiin liittyviin kysymyksiin, joita voidaan hyödyntää intranet-materiaalien suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulokset sisältävät myös käytännön ehdotuksia tapausorganisaation asiantuntijoille suositelluista oppimismenetelmistä kohderyhmän työntekijöiden keskuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste