KEJO ensihoitokertomuksen rakenteinen kirjaaminen : ensihoitajien kokemus KEJO ensihoitokertomuksen toimivuudesta ja hyödyistä
Hihnala, Jaakko; Sivula, Niko (2024)
Hihnala, Jaakko
Sivula, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411510
Tiivistelmä
KEJO on viranomaisten yhteinen kenttäjohtojärjestelmä, joka on otettu käyttöön ensihoidon toimialalla. Se toimii Valtion turvaverkon (TUVE) ympäristössä ja palvelee viranomaistahoja. Ensihoitokertomus (EHK) on osa KEJO-järjestelmää ja suunnattu ensisijaisesti ensihoidolle. Ensihoitokertomukseen tallennetaan potilaan terveyteen ja hoitoon liittyviä tietoja, jotka ovat saatavilla kansallisessa terveysarkistossa (Kanta) ja on siten hyödynnettävissä muissa terveydenhuoltoyksiköissä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata ensihoitajien kokemuksia rakenteisesta kirjaamisesta, KEJO-ensihoitokertomuksen käyttämisestä sekä rakenteisen kirjaamisen osaamisesta. Tavoitteena oli parantaa ensihoitajien osaamista ja tietoisuutta rakenteisen kirjaamisen käytettävyydestä ensihoitokertomuksessa Pohjois-Suomen yhteistyöalueella (P-S YTA). Lisäksi tavoitteena oli jakaa tutkimuksesta saatua tietoa valtakunnalliselle KEJO-ensihoitokertomuksen kehittämistyöryhmälle. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella 23.2.-8.3.2024 OYS ensihoidon ensihoitajilta. Kyselyssä käytettiin Likert-tyyppisiä monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 137 ensihoitajaa.
Kehittämistyön aihe oli ajankohtainen, koska ensihoitajien KEJO EHK:n käyttökokemuksia ei ole aiemmin systemaattisesti tutkittu tai dokumentoitu. Nykyisessä KEJO-koulutusjärjestelyssä verkko-opetus on valtakunnallisesti yhtenäistä ja sitä tarjotaan Pelastusopiston koulumaali -alustalla. KEJO-järjestelmän käyttöönotto vaatii lisäksi lähiopetusta. Lähiopetuksen sisältöihin ei ole olemassa valtakunnallista ohjausta tai rakennetta, näin ollen lähiopetuksen sisältö on toteutettu organisaatioiden omassa ohjauksessa.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan rakenteinen kirjaaminen lisää potilastietojen yhtenäisyyttä ja laatua, se haastaa ensihoitajat uudenlaiseen ajatteluun. Koulutuksen merkitys korostuu ensihoitokertomuksen tehokkaassa ja turvallisessa käytössä. Tulokset korostavat tarvetta ottaa huomioon ensihoitajien näkemykset KEJO-järjestelmän ja sen sisältämän ensihoitokertomuksen kehittämisessä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata ensihoitajien kokemuksia rakenteisesta kirjaamisesta, KEJO-ensihoitokertomuksen käyttämisestä sekä rakenteisen kirjaamisen osaamisesta. Tavoitteena oli parantaa ensihoitajien osaamista ja tietoisuutta rakenteisen kirjaamisen käytettävyydestä ensihoitokertomuksessa Pohjois-Suomen yhteistyöalueella (P-S YTA). Lisäksi tavoitteena oli jakaa tutkimuksesta saatua tietoa valtakunnalliselle KEJO-ensihoitokertomuksen kehittämistyöryhmälle. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella 23.2.-8.3.2024 OYS ensihoidon ensihoitajilta. Kyselyssä käytettiin Likert-tyyppisiä monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 137 ensihoitajaa.
Kehittämistyön aihe oli ajankohtainen, koska ensihoitajien KEJO EHK:n käyttökokemuksia ei ole aiemmin systemaattisesti tutkittu tai dokumentoitu. Nykyisessä KEJO-koulutusjärjestelyssä verkko-opetus on valtakunnallisesti yhtenäistä ja sitä tarjotaan Pelastusopiston koulumaali -alustalla. KEJO-järjestelmän käyttöönotto vaatii lisäksi lähiopetusta. Lähiopetuksen sisältöihin ei ole olemassa valtakunnallista ohjausta tai rakennetta, näin ollen lähiopetuksen sisältö on toteutettu organisaatioiden omassa ohjauksessa.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan rakenteinen kirjaaminen lisää potilastietojen yhtenäisyyttä ja laatua, se haastaa ensihoitajat uudenlaiseen ajatteluun. Koulutuksen merkitys korostuu ensihoitokertomuksen tehokkaassa ja turvallisessa käytössä. Tulokset korostavat tarvetta ottaa huomioon ensihoitajien näkemykset KEJO-järjestelmän ja sen sisältämän ensihoitokertomuksen kehittämisessä.