Unveiling the magic and mastery : Kotkan Englanninkielisen leikkikoulun perehdytyskansio
Jääskeläinen, Henna; Pakarinen, Essi (2024)
Jääskeläinen, Henna
Pakarinen, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa uusi päivitetty perehdytyskansio Kotkan Englanninkieliselle leikkikoululle. Heidän vanha perehdytyskansionsa sisälsi virheellisiä tietoja sekä siitä puuttui tärkeitä asioita. Opinnäytetyön
tavoitteena on helpottaa työyhteisön nykyisiä ja tulevia jäseniä perehdytysprosessissa.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jossa käytettiin konstruktivistista mallia.
Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua ja miellekarttaa. Dialogista keskustelua käytettiin ideointivaiheessa, jossa kartoitettiin päiväkodin
henkilökunnan ideoita ja toiveita perehdytyskansiota varten. Dialogista keskustelua käytettiin myös koko kehittämisprosessin aikana, niin tekijöiden keskuudessa kuin toimeksiantajan kanssa tehtävässä yhteistyössä. Miellekarttaa
hyödynnettiin suunnitteluvaiheessa, jonka avulla kerättiin työntekijöiden toiveet ja mielipiteet yhteen kansion sisällöstä. Miellekarttaan kirjoitettujen aiheiden pohjalta rakentui perehdytyskansion sisällysluettelo.
Perehdytyskansio toteutettiin Canva-verkkotyökalulla, ja raporttiosuutta tehtiin
rinnakkaista kirjoittamista hyödyntäen. Tällä tavoin varmistimme opinnäytetyön raporttiosan ja perehdytyskansion olevan yhtenäisiä. Pyysimme jatkuvasti palautetta toimeksiantajalta, jotta saimme perehdytyskansiosta varmasti
tarpeisiin vastaavan kokonaisuuden.
Perehdytyskansio sisältää lyhyet katsaukset päiväkodin taustaan sekä kielikylvyn teoriapohjaan. Kansioon on koottu päiväkotiarjen kannalta merkittävimmät
ohjeet sekä toimintatavat. Perehdytyskansio on kirjoitettu myös englanniksi,
jotta se palvelee kaikkia työyhteisön jäseniä.
tavoitteena on helpottaa työyhteisön nykyisiä ja tulevia jäseniä perehdytysprosessissa.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jossa käytettiin konstruktivistista mallia.
Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua ja miellekarttaa. Dialogista keskustelua käytettiin ideointivaiheessa, jossa kartoitettiin päiväkodin
henkilökunnan ideoita ja toiveita perehdytyskansiota varten. Dialogista keskustelua käytettiin myös koko kehittämisprosessin aikana, niin tekijöiden keskuudessa kuin toimeksiantajan kanssa tehtävässä yhteistyössä. Miellekarttaa
hyödynnettiin suunnitteluvaiheessa, jonka avulla kerättiin työntekijöiden toiveet ja mielipiteet yhteen kansion sisällöstä. Miellekarttaan kirjoitettujen aiheiden pohjalta rakentui perehdytyskansion sisällysluettelo.
Perehdytyskansio toteutettiin Canva-verkkotyökalulla, ja raporttiosuutta tehtiin
rinnakkaista kirjoittamista hyödyntäen. Tällä tavoin varmistimme opinnäytetyön raporttiosan ja perehdytyskansion olevan yhtenäisiä. Pyysimme jatkuvasti palautetta toimeksiantajalta, jotta saimme perehdytyskansiosta varmasti
tarpeisiin vastaavan kokonaisuuden.
Perehdytyskansio sisältää lyhyet katsaukset päiväkodin taustaan sekä kielikylvyn teoriapohjaan. Kansioon on koottu päiväkotiarjen kannalta merkittävimmät
ohjeet sekä toimintatavat. Perehdytyskansio on kirjoitettu myös englanniksi,
jotta se palvelee kaikkia työyhteisön jäseniä.