Development of the Risk & Opportunity process in the Sales phase of Wärtsiläs engine power plant solutions
Westerlund, Richard (2024)
Westerlund, Richard
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411506
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten Wärtsilä Energyn moottorivoimalaitosratkaisujen myyntivaiheen riskienhallintaprosessi toimii ja miten sitä voitaisiin mahdollisesti parantaa. Riskienhallinta saattaa aluksi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta prosessin toteutus ja suorittaminen on kaukana siitä projektien monimutkaisuuden ja sidosryhmien määrän vuoksi. Tämä vaatii tehokkaan, sujuvan ja jatkuvasti kehittyvän prosessin, joka on joustava ja mukautettavissa sekä ihmisille että projekteille.
Microsoft Formsia käyttäen luotiin ja lähetettiin sähköpostilla kysely, joka sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin 162 eri henkilölle, ja saavutti 60 %:n vastausfrekvenssin, tarjoten sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tietoa kaikilta liiketoiminta-alueilta yleisistä mielipiteistä ja parannusehdotuksista. Sisältöanalyysin avulla kerätyistä tiedoista tehtiin yleistyksiä ja johtopäätöksiä.
Tulos osoittaa, että myyntitiimille ei ole vielä annettu tarpeeksi tukea, jotta se pystyisi luomaan tehokkaan ja joustavan Risk & Opportunity -prosessin, joka on linjassa ISO 31000 -standardin periaatteiden ja viitekehyksen kanssa. Positiivinen riskikulttuuri on kasvamassa ja halu parantaa on olemassa, mutta ohjaus ja viitekehys puuttuvat, mikä valitettavasti hidastaa ja viivästyttää kipeästi kaivattua kehitystä.
Microsoft Formsia käyttäen luotiin ja lähetettiin sähköpostilla kysely, joka sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin 162 eri henkilölle, ja saavutti 60 %:n vastausfrekvenssin, tarjoten sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tietoa kaikilta liiketoiminta-alueilta yleisistä mielipiteistä ja parannusehdotuksista. Sisältöanalyysin avulla kerätyistä tiedoista tehtiin yleistyksiä ja johtopäätöksiä.
Tulos osoittaa, että myyntitiimille ei ole vielä annettu tarpeeksi tukea, jotta se pystyisi luomaan tehokkaan ja joustavan Risk & Opportunity -prosessin, joka on linjassa ISO 31000 -standardin periaatteiden ja viitekehyksen kanssa. Positiivinen riskikulttuuri on kasvamassa ja halu parantaa on olemassa, mutta ohjaus ja viitekehys puuttuvat, mikä valitettavasti hidastaa ja viivästyttää kipeästi kaivattua kehitystä.