Planering av stålhall för båtvarv : Ingående utredningar för planeringen
Holländer, Christoffer (2024)
Holländer, Christoffer
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411482
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yritykselle HL-Metal Oy Ab. Työn tarkoituksena oli suunnitella teräshalli työveneiden ja lauttojen huolto- ja korjaustöitä varten. Rakennus sijoitetaan merenrantaan ja varustetaan kahdella siltanosturilla sekä rakennuksen päätyihin suurilla ovilla. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee asioita, jotka ovat tärkeä ottaa huomioon tämän ja muuntyyppisten hallien suunnittelussa, eli teoriaa kuormitusanalyysistä, siltanosturiratojen mitoituksesta ja suunnittelusta sekä teräksen pintakäsittelystä. Työssä esitellään myös osa suunnittelutyöstä.
Työn ensimmäiseen osaan kuuluu teoreettinen katsaus rakennuksen sijainnin, rakennuksen ilmaston sekä rakennuksen toiminnan perustuen. Rakennus altistuu voimakkaille tuulille ja sekä ulko- että sisärakenteet voivat altistua suolavedelle. Rakennuksen kantavien ja vakauttavien rakenteiden paloluokka on R30, mikä edellyttää myös rakenteiden palosuojelukäsittelyä.
Suunnittelun menetelmiä olivat Mathcad-ohjelman manuaaliset laskelmat, joissa kuormat laskettiin ja nosturirata mitoitettiin, sekä mallipohjainen laskelma Robot Structural Analysis-ohjelmassa. Lopputulos esitetään työn lopussa ja liitteinä. 
Työn ensimmäiseen osaan kuuluu teoreettinen katsaus rakennuksen sijainnin, rakennuksen ilmaston sekä rakennuksen toiminnan perustuen. Rakennus altistuu voimakkaille tuulille ja sekä ulko- että sisärakenteet voivat altistua suolavedelle. Rakennuksen kantavien ja vakauttavien rakenteiden paloluokka on R30, mikä edellyttää myös rakenteiden palosuojelukäsittelyä.
Suunnittelun menetelmiä olivat Mathcad-ohjelman manuaaliset laskelmat, joissa kuormat laskettiin ja nosturirata mitoitettiin, sekä mallipohjainen laskelma Robot Structural Analysis-ohjelmassa. Lopputulos esitetään työn lopussa ja liitteinä.
