Opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiapu : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Kajander, Nora; Toivanen, Eveliina (2024)
Kajander, Nora
Toivanen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411582
Tiivistelmä
Intoksikaatiolla tarkoitetaan myrkytystilaa. Lääkeaineintoksikaation aiheuttaa jokin toksinen määrä ainetta, jolla on keskushermostoa lamaava tai päihdyttävä vaikutus. Opioidi-intoksikaatiot luokitellaan vakaviksi intoksikaatioiksi, ja opioidit lääkeryhmänä ovat tärkein löydös kuolemaan johtaneissa intoksikaatioissa. Tilastokeskuksen mukaan huumausainekuolemien määrän kasvu on kuitenkin pysähtynyt vuoden 2022 jälkeen. Opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiapu on oireenmukaista, samalla kuitenkin turvataan potilaan peruselintoiminnot, kuten hengitys ja verenkierto. Hätäensiapulääkkeenä lääkehiili on tärkein. Spesifit antidoottihoidot ovat osa intoksikaatiopotilaan hoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opetusvideo opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiavusta sairaanhoitajakoulutuksen ensiapuopetukseen sekä kertoa opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiapuun liittyvistä ohjeista. Opinnäytetyön tavoitteena on saada varmuutta toimia opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiaputilanteessa sekä jakaa tietoa hätätilanteessa toimimiseen ja madaltaa kynnystä lähteä toimimaan myös maallikkona.
Opetusvideo toteutettiin tuotekehitysprosessina Jämsän ja Mannisen (2000) mukaan. Tuotekehitysprosessi koostuu viidestä vaiheesta, jotka ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistaminen alkoi, kun löysimme aihepankin kautta aiheen, jossa etsittiin tekijää videoklipeille hätäensiapuopetukseen. Ideointivaiheessa rajasimme selkeästi aiheen ja valitsimme toteutusmenetelmän. Luonnosteluvaiheessa etsimme tietoa aiheesta useista eri lähteistä. Kehittelyvaiheessa toteutimme opetusvideon, jonka testasimme Webropol-kyselyn avulla. Viimeistelyvaiheessa saatuja tuloksia analysoitiin ja pohdittiin jatkokehitysideoita. Muutosehdotuksia emme saaneet.
Jatkokehitysideana voisi olla lisämateriaalin tekeminen opetuskäyttöön Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle opioidi-intoksikaatiopotilaan jatkohoidosta ensihoidossa ja sairaalassa.
Asiasanat: Intoksikaatiopotilas, hätäensiapu, opioidi, opetusvideo
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opetusvideo opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiavusta sairaanhoitajakoulutuksen ensiapuopetukseen sekä kertoa opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiapuun liittyvistä ohjeista. Opinnäytetyön tavoitteena on saada varmuutta toimia opioidi-intoksikaatiopotilaan hätäensiaputilanteessa sekä jakaa tietoa hätätilanteessa toimimiseen ja madaltaa kynnystä lähteä toimimaan myös maallikkona.
Opetusvideo toteutettiin tuotekehitysprosessina Jämsän ja Mannisen (2000) mukaan. Tuotekehitysprosessi koostuu viidestä vaiheesta, jotka ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistaminen alkoi, kun löysimme aihepankin kautta aiheen, jossa etsittiin tekijää videoklipeille hätäensiapuopetukseen. Ideointivaiheessa rajasimme selkeästi aiheen ja valitsimme toteutusmenetelmän. Luonnosteluvaiheessa etsimme tietoa aiheesta useista eri lähteistä. Kehittelyvaiheessa toteutimme opetusvideon, jonka testasimme Webropol-kyselyn avulla. Viimeistelyvaiheessa saatuja tuloksia analysoitiin ja pohdittiin jatkokehitysideoita. Muutosehdotuksia emme saaneet.
Jatkokehitysideana voisi olla lisämateriaalin tekeminen opetuskäyttöön Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle opioidi-intoksikaatiopotilaan jatkohoidosta ensihoidossa ja sairaalassa.
Asiasanat: Intoksikaatiopotilas, hätäensiapu, opioidi, opetusvideo