Tietoista ja suunnitelmallista mediakasvatusta varhaiskasvatuksen arkeen: mediakasvatusopas Kotka Svenska Barnträdgårdin päiväkodille
Wirén, Linda (2024)
Wirén, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411565
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Kotka Svenska Barnträdgårdin henkilöstölle monipuolinen ja kattava mediakasvatusopas. Kehittämistyön tavoitteena oli vastata päiväkodin tarpeisiin ja toiveisiin edistämällä henkilöstön mediakasvatusymmärrystä ja -osaamista, jotta mediakasvatusopetuksesta tulisi suunnitelmallista, tavoitteellista sekä tietoista. Mediakasvatusoppaan lisäksi kehittämistyöhön kuului selkeän ja kattavan mediakasvatuskoulutusmateriaalin luominen, joka rakennettiin spesifisti henkilöstön mediakasvatuslähtökohdat huomioiden.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteiskehittämisenä yksikön henkilöstön kanssa. Kehittämistyön menetelminä käytettiin koko työn läpi kulkevaa dialogista keskustelua ja yhteisöllistä dialogia sekä osallistuvaa ja osallistavaa havainnointia. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja henkilöstökyselyä. Haastattelun tarkoituksena oli kerätä tietoa päiväkodin henkilöstön mediakasvatuslähtökohdista ja mediakasvatusosaamisen lähtötasoista. Kyselyn avulla kartoitettiin henkilöstön toiveita ja tarpeita mediakasvatusoppaasta.
Mediakasvatusopas oli testattavana päiväkodilla kahden kuukauden ajan. Henkilöstön palautteiden perusteella kehittämistyön tuotos oli onnistunut ja se otettiin ilolla vastaan. Kehittämistyön tuloksena syntyi mediakasvatusopas, joka sisältää ympärivuotista mediakasvatustoimintaa päiväkodin kolmelle eri lapsiryhmälle. Toiminnat on jaettu varhaiskasvatussuunnitelman viiden eri oppimisalueen mukaan. Opas sisältää myös lyhyen johdannon varhaiskasvatuksen mediakasvatukseen sekä aiheen tiiviin konkretisoimisen eri ikäryhmille.
Mediakasvatusopas toimii monipuolisena työkaluna päiväkodin henkilöstölle. Opas toteutettiin sekä suomen että ruotsin kielellä ja se löytyy päiväkodilta niin fyysisenä kansiona kuin sähköisenäkin versiona. Päiväkoti sai oppaan käyttöönsä kehittämistyön päätyttyä. Tämän lisäksi päiväkoti sai kehittämistyön yhteydessä iPad-lahjoituksen Xamkilta, jonka avulla yksikön teknistä laitteistoa päivitettiin ja henkilöstön digiosaamista edistettiin. Kehittämistyö koettiin monipuolisena, kattavana ja tervetulleena.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteiskehittämisenä yksikön henkilöstön kanssa. Kehittämistyön menetelminä käytettiin koko työn läpi kulkevaa dialogista keskustelua ja yhteisöllistä dialogia sekä osallistuvaa ja osallistavaa havainnointia. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja henkilöstökyselyä. Haastattelun tarkoituksena oli kerätä tietoa päiväkodin henkilöstön mediakasvatuslähtökohdista ja mediakasvatusosaamisen lähtötasoista. Kyselyn avulla kartoitettiin henkilöstön toiveita ja tarpeita mediakasvatusoppaasta.
Mediakasvatusopas oli testattavana päiväkodilla kahden kuukauden ajan. Henkilöstön palautteiden perusteella kehittämistyön tuotos oli onnistunut ja se otettiin ilolla vastaan. Kehittämistyön tuloksena syntyi mediakasvatusopas, joka sisältää ympärivuotista mediakasvatustoimintaa päiväkodin kolmelle eri lapsiryhmälle. Toiminnat on jaettu varhaiskasvatussuunnitelman viiden eri oppimisalueen mukaan. Opas sisältää myös lyhyen johdannon varhaiskasvatuksen mediakasvatukseen sekä aiheen tiiviin konkretisoimisen eri ikäryhmille.
Mediakasvatusopas toimii monipuolisena työkaluna päiväkodin henkilöstölle. Opas toteutettiin sekä suomen että ruotsin kielellä ja se löytyy päiväkodilta niin fyysisenä kansiona kuin sähköisenäkin versiona. Päiväkoti sai oppaan käyttöönsä kehittämistyön päätyttyä. Tämän lisäksi päiväkoti sai kehittämistyön yhteydessä iPad-lahjoituksen Xamkilta, jonka avulla yksikön teknistä laitteistoa päivitettiin ja henkilöstön digiosaamista edistettiin. Kehittämistyö koettiin monipuolisena, kattavana ja tervetulleena.