Nuorten mielenterveyden tukeminen digitaalisin menetelmin
Lehtonen, Roosa; Pajuniemi-Arola, Jessica (2024)
Lehtonen, Roosa
Pajuniemi-Arola, Jessica
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411570
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään nuorten mielenterveyttä, yleisimpiä mielenterveysongelmia, sekä miten vahvistaa mielenterveyttä positiivisesti. Nuorten mielenterveyden tukeminen koetaan tärkeäksi, jotta nuoret ymmärtäisivät, että mitä positiivinen mielenterveys on ja miten sitä voi vahvistaa ja mitkä asiat siihen vaikuttavat.
Projektin tehtävänä oli tuottaa nuorille mielenterveydenlukutaitoa tukeva toiminnallinen verkkotunti wExchange-hankkeessa virtuaalisen leirin aikana. Tavoitteena on vahvistaa nuorten mielenterveyden lukutaitoa ja ohjata kehittämään positiivista mielenterveyttä. WExchange hanke on kansainvälinen Erasmus+ rahoittama hanke, johon osallistui 14–16-vuotiaita nuoria Portugalista, Kreikasta, Sloveniasta ja Suomesta.
Verkkotuntien aiheet olivat mielenterveyden lukutaito, positiivinen mielenterveys, stigmat ja miten mielenterveyttä voi vahvistaa. Verkkotunnin menetelminä käytettiin PowerPointtia, Padlet-sivustoa ja YouTube-videota aiheista. PowerPointissa käytiin läpi mielenterveyden keskeiset käsitteet, millä keinoin mielenterveyttä voi vahvistaa ja mielenterveyteen liittyviä stigmoja. Sen lisäksi katsottiin YouTube-video, jonka sisältö tuki mielenterveyden vahvistamista ja täydensi PowerPoint-esityksen aiheita. Lopuksi verkkotunneilla käsitellyistä aiheista annettiin nuorille pohdintatehtävä, joka käytiin yhdessä läpi Padlet-sivustoa käyttäen. Nuorten palaute verkkotunneista oli pääasiassa positiivista ja erityisesti lyhyt YouTube-video aiheesta oli nuorten mieleen. Nuorten palautteesta tuli ilmi, että heillä on samantyyppisiä ajatuksia mielenterveyteen liittyen ja nuoret toivat esiin samoja ongelmia ja asioita, joita ovat kokeneet ja mitkä asiat kokevat tärkeäksi ja mielenterveyttä tukevaksi.
Johtopäätöksenä oli, että eri maissa asuvien nuorten ajatusmaailma on hyvin paljon samankaltainen mielenterveyteen liittyen. Opinnäytetyön sisältöä ja verkkotunnin menetelmiä on mahdollista hyödyntää esimerkiksi yläasteikäisten nuorten peruskouluopetuksessa, jossa annetaan tietoa mielenterveyden tukemisesta positiivisin menetelmin. Nuoret saavat näin itselleen keinoja, miten edistää omaa hyvinvointiaan.
Projektin tehtävänä oli tuottaa nuorille mielenterveydenlukutaitoa tukeva toiminnallinen verkkotunti wExchange-hankkeessa virtuaalisen leirin aikana. Tavoitteena on vahvistaa nuorten mielenterveyden lukutaitoa ja ohjata kehittämään positiivista mielenterveyttä. WExchange hanke on kansainvälinen Erasmus+ rahoittama hanke, johon osallistui 14–16-vuotiaita nuoria Portugalista, Kreikasta, Sloveniasta ja Suomesta.
Verkkotuntien aiheet olivat mielenterveyden lukutaito, positiivinen mielenterveys, stigmat ja miten mielenterveyttä voi vahvistaa. Verkkotunnin menetelminä käytettiin PowerPointtia, Padlet-sivustoa ja YouTube-videota aiheista. PowerPointissa käytiin läpi mielenterveyden keskeiset käsitteet, millä keinoin mielenterveyttä voi vahvistaa ja mielenterveyteen liittyviä stigmoja. Sen lisäksi katsottiin YouTube-video, jonka sisältö tuki mielenterveyden vahvistamista ja täydensi PowerPoint-esityksen aiheita. Lopuksi verkkotunneilla käsitellyistä aiheista annettiin nuorille pohdintatehtävä, joka käytiin yhdessä läpi Padlet-sivustoa käyttäen. Nuorten palaute verkkotunneista oli pääasiassa positiivista ja erityisesti lyhyt YouTube-video aiheesta oli nuorten mieleen. Nuorten palautteesta tuli ilmi, että heillä on samantyyppisiä ajatuksia mielenterveyteen liittyen ja nuoret toivat esiin samoja ongelmia ja asioita, joita ovat kokeneet ja mitkä asiat kokevat tärkeäksi ja mielenterveyttä tukevaksi.
Johtopäätöksenä oli, että eri maissa asuvien nuorten ajatusmaailma on hyvin paljon samankaltainen mielenterveyteen liittyen. Opinnäytetyön sisältöä ja verkkotunnin menetelmiä on mahdollista hyödyntää esimerkiksi yläasteikäisten nuorten peruskouluopetuksessa, jossa annetaan tietoa mielenterveyden tukemisesta positiivisin menetelmin. Nuoret saavat näin itselleen keinoja, miten edistää omaa hyvinvointiaan.