Teollisuusyrityksen ajolupaprosessin kehittäminen : ajolupaprosessin kehittäminen yrityksessä X
Hakala, Alisa (2024)
Hakala, Alisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411576
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kehittää Teollisuusyrityksen X ajolupaprosessia niin, että prosessille olisi valmiita kehittämisideoita tulevaisuudelle. Opinnäytetyö keskittyy pääosin ajolupaprosessin käyttöönoton jälkeen ilmenneisiin ongelmiin ja puutteisiin. Ajolupaprosessin kehittämisen ajatuksena on saada prosessista sujuva ja tehokas järjestelmä yrityksen sisällä.
Prosessin kehittämiseen on käytetty Lean Six Sigman DMAIC- ongelmanratkaisumenetelmää. DMAIC- menetelmän avulla pystytään havainnoimaan prosessin ongelmakohdat ja lähtökohdat jatkokehitykselle. Prosessin tehokkuuden kehittämiseen on käytetty myös palvelumuotoilua sekä prosessikaaviota.
Palvelumuotoilu on toteutettu kyselyn muodossa ajolupaa hakeneille henkilöille. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan kehittäviä näkökulmia yrityksen ajolupiin keskittyvän ohjausryhmän ulkopuolelta. Prosessikaavio puolestaan auttaa havainnoimaan ajolupahakemusten kulkua hyväksymisprosessia. Prosessi on toistaiseksi täysin manuaalinen ja prosessikaavio mahdollistaa näkemään, että kenen eri tahon kautta hakemus etenee.
Opinnäytetyö antoi hyvät mahdollisuudet prosessin jatkokehitykselle. Toimeksiantajalle oli tärkeää saada kokonaisvaltainen raportti prosessin etenemisestä sekä kehitysideoita tulevaisuudelle. My thesis aims to develop the driving permit process in the Industrial Company X with the objective to provide improvement ideas for the future. The thesis mainly focuses on problems and difficulties that have emerged after the implementation of the new driving permit process.
The thesis used Lean Six Sigma DMAIC- problem-solving methodology for the process improvement. With the DMAIC method it is possible to identify the problem areas within the process and create groundwork for further development. Service design and flowchart method were used to create development ideas for the process.
Process design has been implemented in the form of a survey for the individuals, who have applied for the driving permit during the new process. The aim of the survey was to gather constructive perspectives from outside the company’s driving permit focused work team. Flowchart method in the other hand helps to visualize the flow of the driving permit applications through the approval process. Currently the process is fully manual and the flowchart method enables understanding how the application progresses.
The thesis provided significant opportunities for further process development. It was important for the company to receive comprehensive report of the process and development ideas for the future.
Prosessin kehittämiseen on käytetty Lean Six Sigman DMAIC- ongelmanratkaisumenetelmää. DMAIC- menetelmän avulla pystytään havainnoimaan prosessin ongelmakohdat ja lähtökohdat jatkokehitykselle. Prosessin tehokkuuden kehittämiseen on käytetty myös palvelumuotoilua sekä prosessikaaviota.
Palvelumuotoilu on toteutettu kyselyn muodossa ajolupaa hakeneille henkilöille. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan kehittäviä näkökulmia yrityksen ajolupiin keskittyvän ohjausryhmän ulkopuolelta. Prosessikaavio puolestaan auttaa havainnoimaan ajolupahakemusten kulkua hyväksymisprosessia. Prosessi on toistaiseksi täysin manuaalinen ja prosessikaavio mahdollistaa näkemään, että kenen eri tahon kautta hakemus etenee.
Opinnäytetyö antoi hyvät mahdollisuudet prosessin jatkokehitykselle. Toimeksiantajalle oli tärkeää saada kokonaisvaltainen raportti prosessin etenemisestä sekä kehitysideoita tulevaisuudelle.
The thesis used Lean Six Sigma DMAIC- problem-solving methodology for the process improvement. With the DMAIC method it is possible to identify the problem areas within the process and create groundwork for further development. Service design and flowchart method were used to create development ideas for the process.
Process design has been implemented in the form of a survey for the individuals, who have applied for the driving permit during the new process. The aim of the survey was to gather constructive perspectives from outside the company’s driving permit focused work team. Flowchart method in the other hand helps to visualize the flow of the driving permit applications through the approval process. Currently the process is fully manual and the flowchart method enables understanding how the application progresses.
The thesis provided significant opportunities for further process development. It was important for the company to receive comprehensive report of the process and development ideas for the future.