Tiketöintijärjestelmien vertailu SOC-käyttöön
Irjala, Oskari (2024)
Irjala, Oskari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411604
Tiivistelmä
Tiketöintijärjestelmien käyttö on nykyään arkipäiväistä monenlaisessa tietotyössä. Tämän työn tarkoituksena oli verrata erilaisia markkinoilla olevia tiketöintijärjestelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta SOCin eli tietoturvavalvomon käyttöön. Tavoitteena oli esittelytietojen ja demoympäristöjen avulla vertailla esimerkiksi järjestelmien käytettävyyttä, liitettävyyttä ja pakollisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä. Työn toimeksiantajana toimi Instan SOC-palvelu.
Tietoa työhön kerättiin yhteydenotoilla järjestelmiä myyviin yrityksiin ja sopimalla esittelytapaamisia heidän kanssaan. Tapaamisissa, materiaaleissa, joita niiden yhteydessä jaettiin ja mahdollisissa demoympäristöissä saatiin kerättyä perustiedot eri järjestelmistä ja niiden mahdollisuuksista. Eniten haasteita tuotti todenmukaisten käyttökokemusten vertaaminen, sillä kaikista järjestelmistä ei ollut saatavilla demoympäristöjä tai niiden käyttö ei testidatan puutteen vuoksi vastannut todellista käyttökokemusta.
Tuloksena voidaan todeta, että monet järjestelmät sopivat hyvin perustarpeiden täyttämiseen. Erot ilmenevät eniten lisäarvoa tuovissa ominaisuuksissa kuten tekoälyavusteisissa palveluissa ja chat-toiminnoissa asiakkaalle, subjektiivisessa käyttökokemuksessa ja hinnoittelussa. Työn tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa pohjatietona, jos päätetään siirtyä pois nykyisen tiketöintijärjestelmän käytöstä. Tuloksia on mahdollista käyttää myös nykyisen järjestelmän käytön kehityksessä.
Tietoa työhön kerättiin yhteydenotoilla järjestelmiä myyviin yrityksiin ja sopimalla esittelytapaamisia heidän kanssaan. Tapaamisissa, materiaaleissa, joita niiden yhteydessä jaettiin ja mahdollisissa demoympäristöissä saatiin kerättyä perustiedot eri järjestelmistä ja niiden mahdollisuuksista. Eniten haasteita tuotti todenmukaisten käyttökokemusten vertaaminen, sillä kaikista järjestelmistä ei ollut saatavilla demoympäristöjä tai niiden käyttö ei testidatan puutteen vuoksi vastannut todellista käyttökokemusta.
Tuloksena voidaan todeta, että monet järjestelmät sopivat hyvin perustarpeiden täyttämiseen. Erot ilmenevät eniten lisäarvoa tuovissa ominaisuuksissa kuten tekoälyavusteisissa palveluissa ja chat-toiminnoissa asiakkaalle, subjektiivisessa käyttökokemuksessa ja hinnoittelussa. Työn tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa pohjatietona, jos päätetään siirtyä pois nykyisen tiketöintijärjestelmän käytöstä. Tuloksia on mahdollista käyttää myös nykyisen järjestelmän käytön kehityksessä.