Koulunuorisotyöntekijän paikkaa etsimässä : kyselytutkimus Rautjärven perusopetuksen ja lukion oppilaille ja henkilökunnalle
Ilvonen, Aino (2024)
Ilvonen, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411597
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Rautjärven kunta. Opinnäytetyön aihe valikoitui siten, että toimeksiantaja halusi selvittää millaiseksi koulunuorisotyö koetaan, millainen sen työnkuva on ja miten koulunuorisotyötä voidaan kehittää Rautjärvellä esimerkiksi sosiaalipedagogisen viitekehyksen kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Simpeleen koulun ja Rautjärven lukion oppilaiden ja henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia koulunuorisotyöstä ja vastausten avulla kehittää sitä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin kahdella erilaisella Webropol-kyselynä. Toisella kyselyllä kerättiin tietoa oppilailta ja toisella kyselyllä henkilökunnalta. Opinnäytetyö on myös monimenetelmäinen tutkimus, sillä tutkimuksessa tulee esiin myös määrällisiä menetelmiä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa ilmeni, että Rautjärvellä suhtaudutaan koulunuorisotyöhön varsin myönteisesti. Myönteisemmin koulunuorisotyöhön suhtautuivat oppilaat verrattuna henkilökuntaan. Vahvuutena nousi esiin turvallisten aikuisten lisääminen kouluympäristöön ja heikkoutena nähtiin tiedotuksen puute ja vähäinen tietämys koulunuorisotyöstä henkilökunnan keskuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin kahdella erilaisella Webropol-kyselynä. Toisella kyselyllä kerättiin tietoa oppilailta ja toisella kyselyllä henkilökunnalta. Opinnäytetyö on myös monimenetelmäinen tutkimus, sillä tutkimuksessa tulee esiin myös määrällisiä menetelmiä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa ilmeni, että Rautjärvellä suhtaudutaan koulunuorisotyöhön varsin myönteisesti. Myönteisemmin koulunuorisotyöhön suhtautuivat oppilaat verrattuna henkilökuntaan. Vahvuutena nousi esiin turvallisten aikuisten lisääminen kouluympäristöön ja heikkoutena nähtiin tiedotuksen puute ja vähäinen tietämys koulunuorisotyöstä henkilökunnan keskuudessa.