Technological innovations in digital content monetization : a user-centric approach to revolutionizing the advertising landscape
Veijola, Aleksanteri (2024)
Veijola, Aleksanteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411622
Tiivistelmä
Digitaalisella monetisoinnilla tarkoitetaan prosesseja ja menetelmiä, joilla internetissä oleva sisältö muutetaan taloudellisesti arvokkaaksi. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan erityisesti digitaalisen sisällön monetisoinnin teknologisia innovaatioita, kuten selainpohjaista laskentaa ja kaistanleveyden jakamista www-selaimen kautta. Nämä teknologiat tarjoavat uusia keinoja vastata perinteisen mainosmallin kasvaviin haasteisiin ja rajoituksiin. Työn tavoitteena oli tutkia näiden teknologioiden potentiaalia parantaa digitaalisen sisällön tuottoja ja käyttäjäkokemusta, keskittyen käyttäjäkeskeisiin menetelmiin, jotka mahdollistavat käyttämättömien resurssien tehokkaan hyödyntämisen ja yksityisyydensuojan parantamisen.
Metodologiana hyödynnettiin nykyisten digitaalisen mainonnan järjestelmien perusteellista analyysiä, käyttäjien käyttäytymiseen vaikuttavien teknologisten ja taloudellisten tekijöiden tutkimista sekä potentiaalisten lähestymistapojen testaamista eri tapaustutkimusten kautta. Tutkimus hyödynsi sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa, mikä mahdollisti aiheen kattavan analysoinnin.
Tulokset osoittivat, että käyttäjän laitteen hyödyntäminen laskentaresurssina ja internetin kaistanleveyden jakaminen www-selaimen kautta ovat lupaavia strategioita vastata perinteisen mainonnan kasvaviin haasteisiin. Molemmat menetelmät eivät ainoastaan paranna yksityisyydensuojaa ja vähennä mainosten tunkeilevuutta, vaan ne myös mahdollistavat käyttämättömän laskenta- ja kaistanleveyskapasiteetin taloudellisen hyödyntämisen.
Metodologiana hyödynnettiin nykyisten digitaalisen mainonnan järjestelmien perusteellista analyysiä, käyttäjien käyttäytymiseen vaikuttavien teknologisten ja taloudellisten tekijöiden tutkimista sekä potentiaalisten lähestymistapojen testaamista eri tapaustutkimusten kautta. Tutkimus hyödynsi sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa, mikä mahdollisti aiheen kattavan analysoinnin.
Tulokset osoittivat, että käyttäjän laitteen hyödyntäminen laskentaresurssina ja internetin kaistanleveyden jakaminen www-selaimen kautta ovat lupaavia strategioita vastata perinteisen mainonnan kasvaviin haasteisiin. Molemmat menetelmät eivät ainoastaan paranna yksityisyydensuojaa ja vähennä mainosten tunkeilevuutta, vaan ne myös mahdollistavat käyttämättömän laskenta- ja kaistanleveyskapasiteetin taloudellisen hyödyntämisen.