Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan alkoholittomien oluiden markkinatutkimus Ruotsissa
Pilppula, Vihtori (2024)
Pilppula, Vihtori
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311307
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan syyskuussa vuonna 2022 teettämän koemyynnin tuloksia. Tutkimus toteutettiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimeksiantona. Wirvoitusjuomatehtaan tavoitteena on aloittaa alkoholittomien oluiden vienti Ruotsiin laajemmassa mittakaavassa. Tutkimuksen tavoitteeksi asetettiin selvittää Ruotsissa toimivia vähittäiskauppoja, kilpailijoita, hintatasoa sekä pakkausratkaisuja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista analyysia, jonka pääaineistona olivat koemyynnistä saadut tilastot. Tilastoista tarkasteltiin eri alkoholittomien Kukko-oluiden myyntiä koemyynnin ajalta. Koemyynti toteutettiin yhden kuukauden aikana Ruotsin laajimman kauppaketju ICA:n kolmen eri profiilin myymälöissä. Koemyynnin pohjalta luotiin tilastolliset arviot tuotteiden menekistä eri ICA-kauppaketjun myymälöissä. Tutkimuksessa myös vertailtiin hintoja ja pakkausratkaisuja Ruotsissa toimiviin kilpailijoihin.
Tutkimuksessa havaittiin, että Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan alkoholittomat Kukko-oluet ovat hieman kalliimpia kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna. Wirvoitusjuomatehtaan koemyynti suoritettiin pelkästään irtotölkeissä. Ruotsin kuluttajamarkkinoilla myydään eniten monipakkauksia sekä lasipulloja, joten koemyynti ei täysin vastaa niitä pakkausratkaisuita, joita kilpailijoilla on tarjolla.
Opinnäytetyössä tehtiin SWOT-analyysi tutkimustulosten pohjalta. Vahvuuksiksi havaittiin Wirvoitusjuomatehtaan laaja tuotevalikoima, laadukkaat tuotteet ja ympäristöystävällisyys. Heikkouksiksi todettiin kilpailijoita korkeampi hinta ja tuotantokapasiteetin mahdollinen rajallisuus. Mahdollisuuksiksi määriteltiin Wirvoitusjuomatehtaan kyky pakata tuotteita myös monipakkauksiin ja lasipulloihin sekä mahdollisuus tehdä erilaisia kokeiluita. Uhkatekijöiksi havaittiin raaka-aineiden mahdollinen hintojen nousu globaaleiden tapahtumien vuoksi ja uudet panimoteollisuuteen kohdennetut säädökset.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista analyysia, jonka pääaineistona olivat koemyynnistä saadut tilastot. Tilastoista tarkasteltiin eri alkoholittomien Kukko-oluiden myyntiä koemyynnin ajalta. Koemyynti toteutettiin yhden kuukauden aikana Ruotsin laajimman kauppaketju ICA:n kolmen eri profiilin myymälöissä. Koemyynnin pohjalta luotiin tilastolliset arviot tuotteiden menekistä eri ICA-kauppaketjun myymälöissä. Tutkimuksessa myös vertailtiin hintoja ja pakkausratkaisuja Ruotsissa toimiviin kilpailijoihin.
Tutkimuksessa havaittiin, että Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan alkoholittomat Kukko-oluet ovat hieman kalliimpia kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna. Wirvoitusjuomatehtaan koemyynti suoritettiin pelkästään irtotölkeissä. Ruotsin kuluttajamarkkinoilla myydään eniten monipakkauksia sekä lasipulloja, joten koemyynti ei täysin vastaa niitä pakkausratkaisuita, joita kilpailijoilla on tarjolla.
Opinnäytetyössä tehtiin SWOT-analyysi tutkimustulosten pohjalta. Vahvuuksiksi havaittiin Wirvoitusjuomatehtaan laaja tuotevalikoima, laadukkaat tuotteet ja ympäristöystävällisyys. Heikkouksiksi todettiin kilpailijoita korkeampi hinta ja tuotantokapasiteetin mahdollinen rajallisuus. Mahdollisuuksiksi määriteltiin Wirvoitusjuomatehtaan kyky pakata tuotteita myös monipakkauksiin ja lasipulloihin sekä mahdollisuus tehdä erilaisia kokeiluita. Uhkatekijöiksi havaittiin raaka-aineiden mahdollinen hintojen nousu globaaleiden tapahtumien vuoksi ja uudet panimoteollisuuteen kohdennetut säädökset.