Verkkopelitapahtuman järjestäminen : käytännön opas suunnitteluun ja toteutukseen
Erinko, Kristiina (2024)
Erinko, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411650
Tiivistelmä
Lähiverkkotapahtumat ovat kulttuurillisesti merkittäviä. Teknillisesti niiden järjestäminen vaatii paljon osaamista eri osa-alueilta. Tämän opinnäytetyön on tarkoitus toimia oppaana isoille, yli 200 hengen verkkopelitapahtumille sekä toimia apuvälineenä kaikille pelitapahtumista kiinnostuneille. Työssä käytetään termiä verkkopelitapahtuma, sillä se kuvastaa paremmin modernia tapahtumaa, jossa pääsy on myös internettiin, lähiverkon ulkopuolelle.
Opinnäytetyössä käytiin läpi verkkopelitapahtumien historiaa ja mitä se terminä tarkoittaa. Samalla tutustuttiin muihin aiheeseen liittyviin termeihin ja ilmiöihin kuten elektroniseen urheiluun ja kuinka termin käyttö on vakiintunut suomen kielessä. Tässä opinnäytetyössä ensin käsiteltiin tapahtumajärjestämisen perusteita, jonka jälkeen syvennyttiin itse aiheenmukaiseen sisältöön.
Opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin kyselyn muodossa. Kysely toteutettiin Microsoft Forms -ohjelmistoa käyttämällä. Kysely oli suunnattu lähiverkkotapahtumien parissa työskenteleville, e-urheilutoimijoille sekä muille alalla toimiville henkilöille. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman tarkka kuva verkkopelitapahtuman järjestämisestä käytännössä.
Kvalitatiivisen tutkimuksen lisäksi opinnäytetyötä laatiessa käytettiin hyödyksi tapahtuma-alan kirjallisuutta sekä opinnäytetyön tekijän omaa kokemusta ja osaamista alalta. Verkkoartikkelit olivat avainasemassa verkkopelaamiseen liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kyseiselle oppaalle on tarvetta. Verkkopelaamisen suosio jatkaa kasvuaan vuosi vuodelta ja lähiverkkotapahtumat ovat vakiinnuttaneet paikkansa peliyhteisössä. Laadukasta ja akateemista kirjallisuutta alalta on edelleen todella vähän, jos ollenkaan. Lähiverkkotapahtumia, pelikulttuuria, pelikasvatusta sekä verkkopelaamisen suosiota tulisi tulevaisuudessa tutkia lisää.
Opinnäytetyössä käytiin läpi verkkopelitapahtumien historiaa ja mitä se terminä tarkoittaa. Samalla tutustuttiin muihin aiheeseen liittyviin termeihin ja ilmiöihin kuten elektroniseen urheiluun ja kuinka termin käyttö on vakiintunut suomen kielessä. Tässä opinnäytetyössä ensin käsiteltiin tapahtumajärjestämisen perusteita, jonka jälkeen syvennyttiin itse aiheenmukaiseen sisältöön.
Opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin kyselyn muodossa. Kysely toteutettiin Microsoft Forms -ohjelmistoa käyttämällä. Kysely oli suunnattu lähiverkkotapahtumien parissa työskenteleville, e-urheilutoimijoille sekä muille alalla toimiville henkilöille. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman tarkka kuva verkkopelitapahtuman järjestämisestä käytännössä.
Kvalitatiivisen tutkimuksen lisäksi opinnäytetyötä laatiessa käytettiin hyödyksi tapahtuma-alan kirjallisuutta sekä opinnäytetyön tekijän omaa kokemusta ja osaamista alalta. Verkkoartikkelit olivat avainasemassa verkkopelaamiseen liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kyseiselle oppaalle on tarvetta. Verkkopelaamisen suosio jatkaa kasvuaan vuosi vuodelta ja lähiverkkotapahtumat ovat vakiinnuttaneet paikkansa peliyhteisössä. Laadukasta ja akateemista kirjallisuutta alalta on edelleen todella vähän, jos ollenkaan. Lähiverkkotapahtumia, pelikulttuuria, pelikasvatusta sekä verkkopelaamisen suosiota tulisi tulevaisuudessa tutkia lisää.