Urheilu- ja liikuntaseurojen kunnalliset avustukset ja tuet case : Raision kaupunki
Svärd, Joakim (2024)
Svärd, Joakim
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311445
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Raision kaupungin liikuntapalvelut. Opinnäytetyössä käsiteltiin liikuntapalveluiden lakisääteisiä tehtäviä, kuntien niiden urheilu- ja liikuntaseuroille tarjoamia avustuksia sekä liikuntapaikkojen maksullisuutta paikallisille urheilu- ja liikuntaseuroille. Tarkemman tutkimuksen kohteena olivat Raision kaupunki sekä sen lähikunnat Kaarina, Lieto, Naantali ja Turku. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja vertailla kuntien eri tapoja auttaa paikallisia urheilu- ja liikuntaseuroja niiden toiminnassa sekä erilaisten avustusten että kunnallisten liikuntapaikkojen maksuttomuuden avulla, jotta saataisiin Raision kaupungille ideoita mahdollisiin tulevaisuuden avustus- sekä tukitapoihin.
Tämä opinnäytetyö oli case-tutkimus, jossa hyödynnettiin pääosin kvalitatiivista, mutta myös jonkin verran kvantitatiivista tutkimusotetta. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin kunkin tarkasteltavan kunnan asiakirjoista ja internetsivuilta. Lisäksi Raision kaupungissa toimiville urheilu- ja liikuntaseuroille toteutettiin sähköinen kysely, jolla selvitettiin heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään Raision kaupungin niille nykyään tarjoamista avustuksista.
Opinnäytetyön tutkimuksesta selvisi, että vaikka laki ei määritä kunnille vaatimusta urheilu- ja liikuntaseurojen avustamiselle, on se käytännössä kuntien vakiintunut toimintatapa liikunnan kansalaistoiminnan tukemisvelvoitteen täyttämiseksi. Tarkastelluilla kunnilla oli osittain hyvin samankaltaiset avustusmallit ja avustukset. Myös eroja ilmeni avustusten jakokriteereissä ja -kohteissa sekä kokonaissummissa kuntalaista kohden laskettuna. Suuri ero muihin verrokkikuntiin nähden oli Turun kaupungin avustusten huomattavasti suurempi määrä, sillä Turku oli määritellyt avustuksia huomattavasti spesifeimpiin tarkoituksiin, kuin muut kunnat.
Kunnallisten liikuntapaikkojen maksuttomuutta tarkasteltaessa huomattiin, että kaikki kunnat tarjosivat liikuntapaikkoja maksutta lapsi- ja juniori-ikäisten ryhmien harjoituskäyttöön, mutta vain Kaarina tarjosi kaikille ikäryhmille maksuttomia harjoitusvuoroja ja sen lisäksi vain Raisio tarjosi eläkeläisryhmille maksuttomia harjoitusvuoroja tiettyyn aikaan sekä tietyssä paikassa. Opinnäytetyössä todettiin, että vaikka kuntien urheilu- ja liikuntaseuroille jakamat avustukset sekä tuki liikuntapaikkojen edullisesti tai maksuttomasti tarjoamisen muodossa ovat tärkeitä asioita, ne ovat kuitenkin vain osa kunnallisten liikuntapalveluiden laajaa tehtäväkokonaisuutta. This thesis was commissioned by the sports services of the city of Raisio. The topics of the thesis were the statutory tasks of municipal sports services, the aids provided by municipalities to their sports and exercise clubs and organisations, and the possible fees for the clubs and organisations using municipal sports facilities. The subject of a more detailed research was the city of Raisio and its neighboring municipalities Kaarina, Lieto, Naantali and Turku. The aim of the thesis was to examine and compare different ways of municipalities helping their local sports and exercise clubs and organisations in their operations, both by means of various aids and offering free municipal sports facilities. The purpose of the thesis was to get information and ideas to be used when possibly developing the aid and assistance system in Raisio.
This thesis was a case study in which both qualitative and quantitative research was conducted. The material for the thesis was collected from the documents and websites of each examined municipality. In addition, an electronic survey was carried out for the sports and exercise clubs and organisations operating in Raisio, to find out their experiences and opinions about the aids currently offered to them by the city of Raisio.
The study revealed that although the law does not require for municipalities to assist sports and exercise clubs and organisations, it is still an established manner for municipalities to fulfill their obligation of supporting civic activities in sports and exercise. The examined municipalities had partly very similar aid models, but there were also differences in the criteria and targets of the aids, as well as in the total sums of aids when calculated per municipal citizen. A significant difference was the larger number of different aids available in the city of Turku, due to Turku defining the purposes and targets for each aid more specifically than the other examined municipalities. When examining possible fees for municipal sports facilities, it was noted that all examined municipalities offered their sports facilities free of charge for children and junior age groups. Only Kaarina offered free training sessions for all age groups and only Raisio offered free training sessions for senior citizen groups, at a certain timeslot and in a specific sports facility. Also, in conclusion, although the municipal aids to sports and exercise clubs and organisations, as well as assistance in the form of offering them sports facilities cheaply or entirely without a fee are important things, they are only a part of the broad set of tasks of the municipal sports services.
Tämä opinnäytetyö oli case-tutkimus, jossa hyödynnettiin pääosin kvalitatiivista, mutta myös jonkin verran kvantitatiivista tutkimusotetta. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin kunkin tarkasteltavan kunnan asiakirjoista ja internetsivuilta. Lisäksi Raision kaupungissa toimiville urheilu- ja liikuntaseuroille toteutettiin sähköinen kysely, jolla selvitettiin heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään Raision kaupungin niille nykyään tarjoamista avustuksista.
Opinnäytetyön tutkimuksesta selvisi, että vaikka laki ei määritä kunnille vaatimusta urheilu- ja liikuntaseurojen avustamiselle, on se käytännössä kuntien vakiintunut toimintatapa liikunnan kansalaistoiminnan tukemisvelvoitteen täyttämiseksi. Tarkastelluilla kunnilla oli osittain hyvin samankaltaiset avustusmallit ja avustukset. Myös eroja ilmeni avustusten jakokriteereissä ja -kohteissa sekä kokonaissummissa kuntalaista kohden laskettuna. Suuri ero muihin verrokkikuntiin nähden oli Turun kaupungin avustusten huomattavasti suurempi määrä, sillä Turku oli määritellyt avustuksia huomattavasti spesifeimpiin tarkoituksiin, kuin muut kunnat.
Kunnallisten liikuntapaikkojen maksuttomuutta tarkasteltaessa huomattiin, että kaikki kunnat tarjosivat liikuntapaikkoja maksutta lapsi- ja juniori-ikäisten ryhmien harjoituskäyttöön, mutta vain Kaarina tarjosi kaikille ikäryhmille maksuttomia harjoitusvuoroja ja sen lisäksi vain Raisio tarjosi eläkeläisryhmille maksuttomia harjoitusvuoroja tiettyyn aikaan sekä tietyssä paikassa. Opinnäytetyössä todettiin, että vaikka kuntien urheilu- ja liikuntaseuroille jakamat avustukset sekä tuki liikuntapaikkojen edullisesti tai maksuttomasti tarjoamisen muodossa ovat tärkeitä asioita, ne ovat kuitenkin vain osa kunnallisten liikuntapalveluiden laajaa tehtäväkokonaisuutta.
This thesis was a case study in which both qualitative and quantitative research was conducted. The material for the thesis was collected from the documents and websites of each examined municipality. In addition, an electronic survey was carried out for the sports and exercise clubs and organisations operating in Raisio, to find out their experiences and opinions about the aids currently offered to them by the city of Raisio.
The study revealed that although the law does not require for municipalities to assist sports and exercise clubs and organisations, it is still an established manner for municipalities to fulfill their obligation of supporting civic activities in sports and exercise. The examined municipalities had partly very similar aid models, but there were also differences in the criteria and targets of the aids, as well as in the total sums of aids when calculated per municipal citizen. A significant difference was the larger number of different aids available in the city of Turku, due to Turku defining the purposes and targets for each aid more specifically than the other examined municipalities. When examining possible fees for municipal sports facilities, it was noted that all examined municipalities offered their sports facilities free of charge for children and junior age groups. Only Kaarina offered free training sessions for all age groups and only Raisio offered free training sessions for senior citizen groups, at a certain timeslot and in a specific sports facility. Also, in conclusion, although the municipal aids to sports and exercise clubs and organisations, as well as assistance in the form of offering them sports facilities cheaply or entirely without a fee are important things, they are only a part of the broad set of tasks of the municipal sports services.