Miten generatiiviset tekoälytyökalut ovat muuttaneet sosiaalista myyntiä B2B-myynnissä
Rimo, Jesse (2024)
Rimo, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411649
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, millaisia muutoksia generatiiviset tekoälytyökalut ovat tuoneet sosiaaliseen myyntiin B2B-myynnissä. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jossa haastatellaan yritysmyynnissä työskenteleviä myyjiä, jotka harjoittavat sosiaalista myyntiä. Tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, että miten B2B-myyjät ovat tehneet sosiaalista myyntiä ennen generatiivisia tekoälytyökaluja, miten generatiiviset tekoälytyökalut ovat muuttaneet sosiaalisen myynnin prosesseja ja miten ne ovat vaikuttaneet myyjien asettamiin tavoitteisiin ja tuloksiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalista myyntiä terminä, sen kanavia, myynnin prosessia sekä tavoitteita ja mittareita. Teoriaosuus päättyy tekoälyn tarkasteluun ja erityisesti generatiiviseen tekoälyyn sekä sen työkaluihin, joita voidaan hyödyntää sosiaalisessa myynnissä.
Tutkimus toteutetaan laadullisena, sillä tarkoituksena on ymmärtää tutkittavaa aihetta yksilön näkökulmasta ja saada syvällistä tietoa aiheesta. Tiedonkeruumenetelmäksi on valittu haastattelututkimus, joka mahdollisti nopean ja syvällisen tiedon keräämisen tutkittavasta kohteesta. Haastattelukysymykset on suunniteltu avoimeen muotoon, jotta haastateltavat voivat vastata vapaasti ja tuoda esiin monipuolisia näkökulmia. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat yritysmyynnissä työskentelevät myyjät, jotka harjoittavat sosiaalista myyntiä. Haastateltavien ikään, sijaintiin, sukupuoleen tai koulutukseen ei ole asetettu rajoituksia, sillä tavoitteena on selvittää yleisesti generatiivisten tekoälytyökalujen tuomia muutoksia sosiaaliseen myyntiin.
Tutkimuksesta voitiin todeta, että generatiiviset tekoälytyökalut ovat mahdollistaneet myyjille uudenlaisia tapoja luoda materiaalia, ideoida ja kommunikoida sosiaalisessa myynnissä. Haastattelujen perusteella sosiaalisen myynnin prosessin alkuvaiheissa, generatiivisten tekoälytyökalujen käyttöönotto on tuonut merkittäviä muutoksia. Generatiiviset tekoälytyökalut nähtiin keinona edistää päämäärien saavuttamista. Generatiivisten tekoälytyökalujen avulla haastateltavat olivat vakuuttuneita siitä, että he kykenevät tuottamaan korkealaatuisempaa sisältöä entistä nopeammin ja tehokkaammin. Tämä paransi heidän asiakassuhteitaan, toi enemmän mahdollisia asiakkaita ja kasvatti heidän asemaansa asiantuntijoina omalla alallaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalista myyntiä terminä, sen kanavia, myynnin prosessia sekä tavoitteita ja mittareita. Teoriaosuus päättyy tekoälyn tarkasteluun ja erityisesti generatiiviseen tekoälyyn sekä sen työkaluihin, joita voidaan hyödyntää sosiaalisessa myynnissä.
Tutkimus toteutetaan laadullisena, sillä tarkoituksena on ymmärtää tutkittavaa aihetta yksilön näkökulmasta ja saada syvällistä tietoa aiheesta. Tiedonkeruumenetelmäksi on valittu haastattelututkimus, joka mahdollisti nopean ja syvällisen tiedon keräämisen tutkittavasta kohteesta. Haastattelukysymykset on suunniteltu avoimeen muotoon, jotta haastateltavat voivat vastata vapaasti ja tuoda esiin monipuolisia näkökulmia. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat yritysmyynnissä työskentelevät myyjät, jotka harjoittavat sosiaalista myyntiä. Haastateltavien ikään, sijaintiin, sukupuoleen tai koulutukseen ei ole asetettu rajoituksia, sillä tavoitteena on selvittää yleisesti generatiivisten tekoälytyökalujen tuomia muutoksia sosiaaliseen myyntiin.
Tutkimuksesta voitiin todeta, että generatiiviset tekoälytyökalut ovat mahdollistaneet myyjille uudenlaisia tapoja luoda materiaalia, ideoida ja kommunikoida sosiaalisessa myynnissä. Haastattelujen perusteella sosiaalisen myynnin prosessin alkuvaiheissa, generatiivisten tekoälytyökalujen käyttöönotto on tuonut merkittäviä muutoksia. Generatiiviset tekoälytyökalut nähtiin keinona edistää päämäärien saavuttamista. Generatiivisten tekoälytyökalujen avulla haastateltavat olivat vakuuttuneita siitä, että he kykenevät tuottamaan korkealaatuisempaa sisältöä entistä nopeammin ja tehokkaammin. Tämä paransi heidän asiakassuhteitaan, toi enemmän mahdollisia asiakkaita ja kasvatti heidän asemaansa asiantuntijoina omalla alallaan.