Elevating employee experience through improved People & Culture communication practices
Falander, Elina (2024)
Falander, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411749
Tiivistelmä
Employee experience is an increasingly crucial factor for organisations that wish to achieve strong results, and successful communication with employees is a prerequisite for organisational performance.
This thesis studies the ways in which internal communication implemented by an organisation’s People & Culture function can support building a positive employee experience. Its aim is to explore how internal communication produced by the People & Culture department is defined, which internal communication practices currently exist in the commissioning organisation and what kind of improvements can be adopted to enhance employee experience.
The thesis was commissioned in May 2023 by Borealis Polymers Oy to support the improvement of employee experience in the organisation. It focuses on elevating employee experience specifically through means of internal communication implemented by the People & Culture function, and as such does not explore internal communication conducted by other departments.
The theoretical framework of the thesis explores internal communication and its implementation as well as employee experience and methods for its development. Additionally, the impact of internal communication on employee experience is studied.
The development-oriented research was conducted as a case study with an online questionnaire and ideation workshop chosen as data collection methods, implemented in March and April 2024 respectively. The results are examined through thematic analysis and further cultivated into actionable suggestions for development. The proposed improvements to internal communication are distinguished between novel methods to be adopted and changes or upgrades to existing practices to be implemented. As a tangible outcome of the study, an action list to support the actualisation of development suggestions is produced.
The thesis concludes with an evaluation of the study, reflection on practical implementation and suggestions for future research. Työntekijäkokemus on yhä keskeisempi aihe organisaatioille, jotka haluavat saavuttaa vankkoja tuloksia. Onnistunut viestintä työntekijöiden kanssa on edellytys organisaatioiden suorituskyvylle.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millä tavoin organisaation People & Culture -toiminnon tuottama sisäinen viestintä tukee positiivisen työntekijäkokemuksen muodostamista. Työn tavoitteena oli selvittää, miten People & Culture -osaston tuottama sisäinen viestintä määritellään, mitä sisäisen viestinnän käytäntöjä toimeksiantajaorganisaatiossa tällä hetkellä on ja millaisia parannuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseksi voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön tilasi Borealis Polymers Oy toukokuussa 2023, tukeakseen työntekijäkokemuksen kehittämistä organisaation sisällä. Työ keskittyi työntekijäkokemuksen parantamiseen erityisesti People & Culture -toiminnon käyttämin sisäisen viestinnän keinoin, eikä näin ollen tarkastellut muiden osastojen toteuttamaa sisäistä viestintää.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sisäistä viestintää ja sen toteutusta, samoin kuin työntekijäkokemusta sekä siihen liittyviä kehitysmenetelmiä. Lisäksi viitekehyksessä tarkasteltiin sisäisen viestinnän vaikutusta työntekijäkokemukseen.
Kehittämispainotteinen tutkimustyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineiston keräysmenetelminä hyödynnettiin verkkopohjaista kyselyä sekä ideointityöpajaa, jotka toteutettiin maalis- ja huhtikuussa 2024. Tutkimustuloksia tarkasteltiin temaattisen analyysin avulla, ja niistä jalostettiin toteutuskelpoisia kehitysehdotuksia. Sisäiseen viestintään liittyvät kehitysehdotukset eriteltiin kokonaan uusien käytäntöjen ja olemassa olevien käytäntöjen muuttamiseen tai parantamiseen liittyvien ehdotusten välillä. Tutkimuksen konkreettisena tuotoksena oli tehtävälista, joka luotiin kehitysehdotusten käyttöönoton tueksi.
Opinnäytetyön päätteeksi arvioitiin tutkimustyötä, keskusteltiin käytännön toteutusmahdollisuuksista ja tarjottiin ehdotuksia jatkotutkimusta varten.
This thesis studies the ways in which internal communication implemented by an organisation’s People & Culture function can support building a positive employee experience. Its aim is to explore how internal communication produced by the People & Culture department is defined, which internal communication practices currently exist in the commissioning organisation and what kind of improvements can be adopted to enhance employee experience.
The thesis was commissioned in May 2023 by Borealis Polymers Oy to support the improvement of employee experience in the organisation. It focuses on elevating employee experience specifically through means of internal communication implemented by the People & Culture function, and as such does not explore internal communication conducted by other departments.
The theoretical framework of the thesis explores internal communication and its implementation as well as employee experience and methods for its development. Additionally, the impact of internal communication on employee experience is studied.
The development-oriented research was conducted as a case study with an online questionnaire and ideation workshop chosen as data collection methods, implemented in March and April 2024 respectively. The results are examined through thematic analysis and further cultivated into actionable suggestions for development. The proposed improvements to internal communication are distinguished between novel methods to be adopted and changes or upgrades to existing practices to be implemented. As a tangible outcome of the study, an action list to support the actualisation of development suggestions is produced.
The thesis concludes with an evaluation of the study, reflection on practical implementation and suggestions for future research.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millä tavoin organisaation People & Culture -toiminnon tuottama sisäinen viestintä tukee positiivisen työntekijäkokemuksen muodostamista. Työn tavoitteena oli selvittää, miten People & Culture -osaston tuottama sisäinen viestintä määritellään, mitä sisäisen viestinnän käytäntöjä toimeksiantajaorganisaatiossa tällä hetkellä on ja millaisia parannuksia työntekijäkokemuksen kehittämiseksi voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön tilasi Borealis Polymers Oy toukokuussa 2023, tukeakseen työntekijäkokemuksen kehittämistä organisaation sisällä. Työ keskittyi työntekijäkokemuksen parantamiseen erityisesti People & Culture -toiminnon käyttämin sisäisen viestinnän keinoin, eikä näin ollen tarkastellut muiden osastojen toteuttamaa sisäistä viestintää.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sisäistä viestintää ja sen toteutusta, samoin kuin työntekijäkokemusta sekä siihen liittyviä kehitysmenetelmiä. Lisäksi viitekehyksessä tarkasteltiin sisäisen viestinnän vaikutusta työntekijäkokemukseen.
Kehittämispainotteinen tutkimustyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineiston keräysmenetelminä hyödynnettiin verkkopohjaista kyselyä sekä ideointityöpajaa, jotka toteutettiin maalis- ja huhtikuussa 2024. Tutkimustuloksia tarkasteltiin temaattisen analyysin avulla, ja niistä jalostettiin toteutuskelpoisia kehitysehdotuksia. Sisäiseen viestintään liittyvät kehitysehdotukset eriteltiin kokonaan uusien käytäntöjen ja olemassa olevien käytäntöjen muuttamiseen tai parantamiseen liittyvien ehdotusten välillä. Tutkimuksen konkreettisena tuotoksena oli tehtävälista, joka luotiin kehitysehdotusten käyttöönoton tueksi.
Opinnäytetyön päätteeksi arvioitiin tutkimustyötä, keskusteltiin käytännön toteutusmahdollisuuksista ja tarjottiin ehdotuksia jatkotutkimusta varten.