Tunteita sanoiksi : materiaalikansio tunnetaito-ryhmään
Kytö, Paula; Koskimies, Salla (2024)
Kytö, Paula
Koskimies, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa perhekeskustoimintaan käytännönläheinen materiaalikansio tunnetaito-ryhmätoimintaa varten. Kymenlaakson hyvinvointialueen perhetyössä on pitkään ollut tarve tunnetaito-ryhmätoiminnalle, koska lasten sosioemotionaaliset haasteet ja tuen tarpeet ovat lisääntyneet. Tutkimusten mukaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen tukee lapsen hyvinvointia, oppimista ja ennaltaehkäisee monien haasteiden syntymistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee tunne- ja vuorovaikutustaitoja, lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja aikuisen roolia tunnetaitojen oppimisessa ja tunnekasvatuksessa.
Opinnäytetyö tuotettiin kehittämistyönä konstruktivistisen mallin mukaisesti. Kehittämismenetelminä käytettiin kokeilevaa toimintaa ja dialogista keskustelua sekä osallistuvaa havainnointia. Kokeilevana toimintana järjestettiin 7–8-vuotiaiden lasten tunnetaito-ryhmä, jossa testattiin tuotettua materiaalia käytännössä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaalikansio, joka sisältää tarinallisia sekä toiminnallisia menetelmiä ja harjoituksia lasten tunnetaitojen opetteluun. Materiaalikansioon valitut menetelmät ja harjoitukset on suunniteltu ensisijaisesti 7–8-vuotiaille, mutta ne ovat sovellettavissa myös eri ikäisille lapsille. Materiaalikansioon tuotettiin lisäksi huoltajille suunnattua materiaalia, joka tukee lapsen tunnetaitojen harjoittelua kotiympäristössä.
Tuotetun tunnetaitomateriaalin avulla voidaan edistää lasten sosioemotionaalisia taitoja ja löytää työn tilaajalle konkreettisia keinoja kyseisten taitojen tukemiseksi. Tällä opinnäytetyöllä pyritään vastaamaan työn tilaajan toimintaympäristöstä nousseeseen kehitystehtävään. Valmis materiaalikansio toimii jatkossa yhtenä työmenetelmistä Kymenlaakson hyvinvointialueen perhekeskustoiminnassa.
Opinnäytetyö tuotettiin kehittämistyönä konstruktivistisen mallin mukaisesti. Kehittämismenetelminä käytettiin kokeilevaa toimintaa ja dialogista keskustelua sekä osallistuvaa havainnointia. Kokeilevana toimintana järjestettiin 7–8-vuotiaiden lasten tunnetaito-ryhmä, jossa testattiin tuotettua materiaalia käytännössä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaalikansio, joka sisältää tarinallisia sekä toiminnallisia menetelmiä ja harjoituksia lasten tunnetaitojen opetteluun. Materiaalikansioon valitut menetelmät ja harjoitukset on suunniteltu ensisijaisesti 7–8-vuotiaille, mutta ne ovat sovellettavissa myös eri ikäisille lapsille. Materiaalikansioon tuotettiin lisäksi huoltajille suunnattua materiaalia, joka tukee lapsen tunnetaitojen harjoittelua kotiympäristössä.
Tuotetun tunnetaitomateriaalin avulla voidaan edistää lasten sosioemotionaalisia taitoja ja löytää työn tilaajalle konkreettisia keinoja kyseisten taitojen tukemiseksi. Tällä opinnäytetyöllä pyritään vastaamaan työn tilaajan toimintaympäristöstä nousseeseen kehitystehtävään. Valmis materiaalikansio toimii jatkossa yhtenä työmenetelmistä Kymenlaakson hyvinvointialueen perhekeskustoiminnassa.