Varhaiskasvatuksen liikuntasuunnitelma ja liikunnan vuosikello : Merimajan päiväkoti
Leppänen, Maria; Tähti, Elise (2024)
Leppänen, Maria
Tähti, Elise
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411882
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa liikuntasuunnitelma ja liikunnan vuosikello Kotkassa sijaitsevan päiväkoti Merimajan 3–5-vuotiaiden ryhmään. Tavoitteena oli tehdä helppokäyttöinen ja selkeä liikuntasuunnitelma, jota päiväkodin henkilökunta voisi käyttää osana päiväkodin liikuntakasvatusta.
Opinnäytetyössä on otettu huomioon päiväkodin henkilöstön toiveet ja tarpeet. Päiväkoti kuuluu liikkuvaan varhaiskasvatukseen, mutta käytännössä asiaan ei ollut ehditty paneutua. Päiväkodilla oli tarve liikuntasuunnitelmalle, joka ottaa päiväkodin tilat huomioon ja joka sisältää aktiviteettien lisäksi tavoitteet. Opinnäytetyön tuotos eli liikuntasuunnitelma alkaa teoriaosuudella ja liikuntatuokioiden yhteyteen on kirjattu tuokioiden tavoitteet. Tuokiot on koottu sensomotoriikkaa tukien eri lähteistä, kuten Psykomotoriikan käsikirjasta. Tuotososa sisältää myös liikunnan vuosikellon, jossa on kansallisia ja kansainvälisiä juhla- ja teemapäiviä, jotka voi ottaa huomioon liikunnassa.
Opinnäytetyön raporttiosassa käsitellään varhaiskasvatusta ohjaavien lakien ja suositusten lisäksi motoriikan ja oppimisen yhteyttä, liikunnan suunnittelua, ohjaamista ja motoristen taitojen havainnointia, sensorista integraatiota sekä psykomotoriikkaa.
Opinnäytetyössä käytettiin ideariiheä, tarvehaastatteluita ja asiantuntijahaastattelua. Palautetta käytettiin täsmentämään päiväkodin henkilökunnan toiveita.
Sensorisen integraation näkökulma valittiin, koska se on mielestämme tärkeä ja liittyy kokonaisvaltaisesti lapsen kehitykseen ja vireystiloihin. Raporttiosassa käsitellään myös psykomotoriikkaa ja Sherborne-menetelmää, koska ne molemmat sopivat lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen ja ne huomioivat aistijärjestelmät ja niiden kuormittamisen vaikutukset.
Sensorista integraatiota voi parantaa monin tavoin. Avainasemassa on henkilökunnan tietoisuus ja valppaus lasten vireystilan havainnoinnissa ja liiallisen aistikuormituksen ehkäiseminen. Tuotososaan lisäsimme myös motoristen taitojen havainnointilomakkeen. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä päiväkodin henkilökunnan lisäksi muut lasten kanssa työskentelevät ja toimivat henkilöt.
Opinnäytetyössä on otettu huomioon päiväkodin henkilöstön toiveet ja tarpeet. Päiväkoti kuuluu liikkuvaan varhaiskasvatukseen, mutta käytännössä asiaan ei ollut ehditty paneutua. Päiväkodilla oli tarve liikuntasuunnitelmalle, joka ottaa päiväkodin tilat huomioon ja joka sisältää aktiviteettien lisäksi tavoitteet. Opinnäytetyön tuotos eli liikuntasuunnitelma alkaa teoriaosuudella ja liikuntatuokioiden yhteyteen on kirjattu tuokioiden tavoitteet. Tuokiot on koottu sensomotoriikkaa tukien eri lähteistä, kuten Psykomotoriikan käsikirjasta. Tuotososa sisältää myös liikunnan vuosikellon, jossa on kansallisia ja kansainvälisiä juhla- ja teemapäiviä, jotka voi ottaa huomioon liikunnassa.
Opinnäytetyön raporttiosassa käsitellään varhaiskasvatusta ohjaavien lakien ja suositusten lisäksi motoriikan ja oppimisen yhteyttä, liikunnan suunnittelua, ohjaamista ja motoristen taitojen havainnointia, sensorista integraatiota sekä psykomotoriikkaa.
Opinnäytetyössä käytettiin ideariiheä, tarvehaastatteluita ja asiantuntijahaastattelua. Palautetta käytettiin täsmentämään päiväkodin henkilökunnan toiveita.
Sensorisen integraation näkökulma valittiin, koska se on mielestämme tärkeä ja liittyy kokonaisvaltaisesti lapsen kehitykseen ja vireystiloihin. Raporttiosassa käsitellään myös psykomotoriikkaa ja Sherborne-menetelmää, koska ne molemmat sopivat lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen ja ne huomioivat aistijärjestelmät ja niiden kuormittamisen vaikutukset.
Sensorista integraatiota voi parantaa monin tavoin. Avainasemassa on henkilökunnan tietoisuus ja valppaus lasten vireystilan havainnoinnissa ja liiallisen aistikuormituksen ehkäiseminen. Tuotososaan lisäsimme myös motoristen taitojen havainnointilomakkeen. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä päiväkodin henkilökunnan lisäksi muut lasten kanssa työskentelevät ja toimivat henkilöt.