Laatujärjestelmän päivitys : Sisustus-Nummi Oy
Hakala, Jouni (2024)
Hakala, Jouni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää Sisustus-Nummi Oy:n laatujärjestelmä, joka on viimeksi päivitetty vuonna 2012. Laatujärjestelmien merkitys on kasvanut yritysten toiminnassa viime vuosikymmeninä markkinoiden globalisoituessa ja kilpailun kiristyessä. Sisustus-Nummi Oy, joka on toiminut sisärakentamisen alalla jo vuosikymmeniä, näkee nyt tarpeen järjestelmänsä uudistamiseen vastatakseen muuttuneeseen toimintaympäristöön, teknologiaan ja standardeihin. Työ käsittelee laadunhallinnan teoreettisia perusteita, standardien merkitystä ja parhaita käytäntöjä.
Lähestymistapana työssä on käytetty laadullista tutkimusta, jossa Sisustus-Nummi Oy:n laatujärjestelmän nykytilaa analysoidaan, tunnistetaan puutteet ja kehitysmahdollisuudet sekä tehdään konkreettisia päivitysehdotuksia. Analyysissä hyödynnettiin sekä sisäisiä auditointeja että henkilöstöltä ja sidosryhmiltä kerättyä palautetta.
Tuloksena opinnäytetyö tarjoaa suunnitelman laatujärjestelmän päivitykseksi, joka sisältää uusien prosessien käyttöönoton, dokumentaation päivittämisen ja henkilöstön koulutuksen. Päivitysprosessi on suunniteltu tukemaan jatkuvaa parantamista ja varmistamaan, että laatujärjestelmä vastaa nykyajan vaatimuksiin. Työn aikana todettiin, että säännölliset päivitykset ja henkilöstön osallistuminen ovat avainasemassa laadunhallinnan tehokkuuden ja organisaation kilpailukyvyn säilyttämisessä.
Lähestymistapana työssä on käytetty laadullista tutkimusta, jossa Sisustus-Nummi Oy:n laatujärjestelmän nykytilaa analysoidaan, tunnistetaan puutteet ja kehitysmahdollisuudet sekä tehdään konkreettisia päivitysehdotuksia. Analyysissä hyödynnettiin sekä sisäisiä auditointeja että henkilöstöltä ja sidosryhmiltä kerättyä palautetta.
Tuloksena opinnäytetyö tarjoaa suunnitelman laatujärjestelmän päivitykseksi, joka sisältää uusien prosessien käyttöönoton, dokumentaation päivittämisen ja henkilöstön koulutuksen. Päivitysprosessi on suunniteltu tukemaan jatkuvaa parantamista ja varmistamaan, että laatujärjestelmä vastaa nykyajan vaatimuksiin. Työn aikana todettiin, että säännölliset päivitykset ja henkilöstön osallistuminen ovat avainasemassa laadunhallinnan tehokkuuden ja organisaation kilpailukyvyn säilyttämisessä.