Myynnin tehostaminen Walki Consumer Oy:n kotimaan yksikössä asiakkuudenhallintaa ja myynnin automatisaatiota kehittämällä
Schäfer-Leppänen, Nina (2024)
Schäfer-Leppänen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Walki Consumer Oy:n muovien pakkausratkaisuja valmistava myyntiyksikkö. Toimeksiantajayrityksen rajallisten resurssien vuoksi asiakkuudenhallintaprosessi oli paikoin puutteellinen. Tiedonhallinta vaati päivittämistä, ja myyntihenkilöstön toimintatavat kaipasivat yhtenäistämistä. Opinnäytetyön tavoite oli löytää myynnin automatisoinnin ja paremman asiakkuudenhallinnan kautta päivitettyjä toimintatapoja myynnin tehostamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uudistettu, automatisaatiota ja monikanavaisuutta hyödyntävä myyntiprosessi tehostamaan myyntihenkilöstön asiakkuudenhallintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimus, sillä se palveli tämän opinnäytetyön tutkimuksellista luonnetta parhaiten. Tutkimusaineiston hankintamenetelmänä käytettiin myyntihenkilöstölle toimitettua kyselyä ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti eli induktiivisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että myyntihenkilöstö tunnisti tarpeensa tehokkaammille myynnin työkaluille ja yhtenäisemmille toimintatavoille niin myyntiprosessissa kuin asiakkuudenhallinnassa. Myyntihenkilöstö oli tottunut toimimaan ja menestymään käytettävissä olevilla menetelmillä ja työkaluilla, vaikka niiden osittainen tehottomuus oli pantu merkille. Myyntihenkilöstön vahvuutena huomattiin vahva asiakaslähtöinen ajattelutapa, vaikka nykyinen, rajoitettu tekninen toimintaympäristö loi enemmän haasteita kuin tuotti ratkaisuja. Työn tuotoksena syntyi uudistettu, automatisaatiota hyödyntävä myyntiprosessi tehostamaan myyntihenkilöstön asiakkuudenhallintaa.
Työn tuloksista on pääteltävissä, että myyntihenkilöstön toimintaa ohjaa vankka halu asiakaslähtöiseen toimintaan, ja asiakkuudenhallinnan työkaluja lisäämällä ja parantamalla mahdollisuudet päästä parempaan myyntityön tehokkuuteen kasvavat. Automaatio tarjoaa ratkaisuja ajankäytön ja tehtävien priorisoinnin haasteisiin. Jatkotutkimusehdotuksena esiteltiin tutkimus myyntihenkilöstön asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttökokemuksista ja vaikutuksista myyntituloksiin sen käyttöönoton jälkeen.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimus, sillä se palveli tämän opinnäytetyön tutkimuksellista luonnetta parhaiten. Tutkimusaineiston hankintamenetelmänä käytettiin myyntihenkilöstölle toimitettua kyselyä ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti eli induktiivisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että myyntihenkilöstö tunnisti tarpeensa tehokkaammille myynnin työkaluille ja yhtenäisemmille toimintatavoille niin myyntiprosessissa kuin asiakkuudenhallinnassa. Myyntihenkilöstö oli tottunut toimimaan ja menestymään käytettävissä olevilla menetelmillä ja työkaluilla, vaikka niiden osittainen tehottomuus oli pantu merkille. Myyntihenkilöstön vahvuutena huomattiin vahva asiakaslähtöinen ajattelutapa, vaikka nykyinen, rajoitettu tekninen toimintaympäristö loi enemmän haasteita kuin tuotti ratkaisuja. Työn tuotoksena syntyi uudistettu, automatisaatiota hyödyntävä myyntiprosessi tehostamaan myyntihenkilöstön asiakkuudenhallintaa.
Työn tuloksista on pääteltävissä, että myyntihenkilöstön toimintaa ohjaa vankka halu asiakaslähtöiseen toimintaan, ja asiakkuudenhallinnan työkaluja lisäämällä ja parantamalla mahdollisuudet päästä parempaan myyntityön tehokkuuteen kasvavat. Automaatio tarjoaa ratkaisuja ajankäytön ja tehtävien priorisoinnin haasteisiin. Jatkotutkimusehdotuksena esiteltiin tutkimus myyntihenkilöstön asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttökokemuksista ja vaikutuksista myyntituloksiin sen käyttöönoton jälkeen.