Käsityö- ja muotoilukoulun toimintakulttuurin kehittäminen: tulevaisuussuuntautuneita taitoja käsillä
Honkala, Anne (2024)
Honkala, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Taito Etelä-Pohjanmaa ry:n ylläpitämän Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin toimintakulttuuria ja luoda käytäntöjä, jotka vahvistavat oppilaitoksen toimintaa muuttuvassa maailmassa. Samalla pyrittiin nostamaan esille tulevaisuudessa merkityksellisiä taitoja, joita voidaan huomioida Näpin opetuksessa ja toiminnassa. Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin toiminnassa keskeisiä asioita ovat käsityö, taidot, muotoilu sekä niihin liittyvät merkitykset, oppiminen ja kasvatus. Niitä tarkasteltiin osana muuttuvaa maailmaa ja tulevaisuusajattelua.
Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin toimintakulttuuri muodostuu organisaation arjen käytännöistä, ajattelutavoista, käytettävissä olevista resursseista, arvoista ja strategiasta. Keskeisiä toimijoita ovat oppilaitoksen ja sen ylläpitäjän hallinto, opettajat, oppilaat ja huoltajat. Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin toimintakulttuurin tutkimus kohdistui sisäiseen toimintakulttuuriin.
Näpin opettajille järjestettiin työpaja, jossa tutkimusmenetelmänä oli laadullinen toimintatutkimus. Palvelumuotoilun tuplatimanttimallia hyödyntäen etsittiin opettajien näkemyksiä Näpin toimintakulttuurin eri osa-alueiden hyvin toimivista ja kehittämistä vaativista asioista. Näpin oppilaille ja heidän huoltajilleen toteutettiin laadullinen kysely, johon vastattiin sähköisesti.
Opettajien työpajassa kehitettäväksi asiaksi nousi työhön eri tavoin liittyvä kiireen tuntu. Kiireen vähentämiseksi tullaan tarkastelemaan organisaation työnjakoa ja oman työn organisointia. Lisäksi kehitetään opetusta tukevia yhteisiä materiaaleja. Huoltajien ja oppilaiden kyselyn vastauksista kuvastui positiivinen asenne Näpin toimintaa kohtaan. Merkittävimmäksi nousi oppilaiden innostus itse tekemiseen ja luovuus. Osa vanhemmista toivoi yhteisiä tapahtumia ja tutustumiskertaa Näppiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin arjen toimintakulttuuria vahvistavia uusia toimintatapoja. Toimintakulttuurin kehittämisessä toteutettiin ensimmäinen sykli, jonka käytännön toimenpiteet tullaan toteuttamaan opinnäytetyön jälkeen. Opinnäytetyössä kerätyt aineistot ja tutkimustulokset antoivat hyvän pohjan ja käsityksen jatkossa tehtävälle, tulevaisuuteen katsovalle kehittämistyölle.
Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin toimintakulttuuri muodostuu organisaation arjen käytännöistä, ajattelutavoista, käytettävissä olevista resursseista, arvoista ja strategiasta. Keskeisiä toimijoita ovat oppilaitoksen ja sen ylläpitäjän hallinto, opettajat, oppilaat ja huoltajat. Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin toimintakulttuurin tutkimus kohdistui sisäiseen toimintakulttuuriin.
Näpin opettajille järjestettiin työpaja, jossa tutkimusmenetelmänä oli laadullinen toimintatutkimus. Palvelumuotoilun tuplatimanttimallia hyödyntäen etsittiin opettajien näkemyksiä Näpin toimintakulttuurin eri osa-alueiden hyvin toimivista ja kehittämistä vaativista asioista. Näpin oppilaille ja heidän huoltajilleen toteutettiin laadullinen kysely, johon vastattiin sähköisesti.
Opettajien työpajassa kehitettäväksi asiaksi nousi työhön eri tavoin liittyvä kiireen tuntu. Kiireen vähentämiseksi tullaan tarkastelemaan organisaation työnjakoa ja oman työn organisointia. Lisäksi kehitetään opetusta tukevia yhteisiä materiaaleja. Huoltajien ja oppilaiden kyselyn vastauksista kuvastui positiivinen asenne Näpin toimintaa kohtaan. Merkittävimmäksi nousi oppilaiden innostus itse tekemiseen ja luovuus. Osa vanhemmista toivoi yhteisiä tapahtumia ja tutustumiskertaa Näppiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Käsityö- ja muotoilukoulu Näpin arjen toimintakulttuuria vahvistavia uusia toimintatapoja. Toimintakulttuurin kehittämisessä toteutettiin ensimmäinen sykli, jonka käytännön toimenpiteet tullaan toteuttamaan opinnäytetyön jälkeen. Opinnäytetyössä kerätyt aineistot ja tutkimustulokset antoivat hyvän pohjan ja käsityksen jatkossa tehtävälle, tulevaisuuteen katsovalle kehittämistyölle.