Sosiaalista mediaa, käännösjuttuja ja kiirettä – Urheilutoimituksen kesätoimittajan työnkuva
Leinonen, Otto (2024)
Leinonen, Otto
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kesätoimittajien työnkuva on muuttunut urheilutoimituksissa.
Tietoperustassa käydään läpi, mitä urheilujournalismi on. Tietoperustassa käsitellään myös, mitä toimittajan työnkuva on ja mitä erityisesti urheilutoimittajan työnkuva on. Lisäksi tietoperustassa tarkastellaan, minkälaista kritiikkiä urheilujournalismi on saanut osakseen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun menetelmin. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmin. Haastattelut pidettiin marras-joulukuussa vuonna 2023.
Tutkimukseen haastateltiin viisi entistä kesätoimittajaa, jotka ovat toimineet kesätoimittajina eri urheilutoimituksissa. Haastateltavat olivat työskennelleet Ylellä, maakuntalehdissä sekä iltapäivälehdissä. Mahdolliset haastateltavat rajattiin siten, että he ovat toimineet kesätoimittajina vähintään kaksi kesää, jotta he pystyisivät arvioimaan muutoksia luontevasti.
Analyysin perusteella kesätoimittajan työnkuva on muuttunut hieman. Urheilutoimituksissa kirjoitetaan edelleen tulossähkeitä, mutta niiden rakenne ja tekotapa on muuttunut. Yhä kerrotaan voittajat ja häviäjät, mutta sähkeen kärkeen ja otsikkoon nostetaan jokin yksittäinen tapahtuma tai henkilö. Kesätoimittajia on myös rohkaistu aiempaa enemmän näkökulmakirjoitusten kirjoittamiseen. Kesätoimittajan työnkuvan ydintä on erityisesti iltapäivälehdissä sosiaalisen median julkaisuista tehdyt sähkeet ja uutisvirran ylläpitäminen deskissä. Aineiston perusteella kesätoimittajat eivät kuitenkaan pidä sosiaalisen median julkaisuista tehtyjen sähkeiden tekemisestä. Lisäksi kesätoimittajan työssä kerronta on monipuolistunut ja yhdeltä haastattelukeikalta on odotettu useampaa juttua.
Kesätoimittajan työnkuvan muuttuminen on yhteydessä urheilujournalismin muutokseen. Johtopäätöksissä päädytään siihen tulokseen, että urheilujournalismin viihteellisyyden vuoksi kesätoimittajien pitää kirjoittaa sosiaalisen median julkaisuista sähkeitä. Urheiluviihde on urheilujournalismin uusimpia muotoja, ja se yleistyy koko ajan. Johtopäätöksissä otetaan kantaa myös sosiaalisen median julkaisuista tehtyjen sähkeiden journalistisuuteen ja pohditaan, ovatko ne jo sisällöntuotantoa. Lisäksi johtopäätöksissä käsitellään vapaan journalismin dilemmaa laajemmin sekä sitä, miten kaupalliset tavoitteet ohjaavat toimitusten arjessa tehtyjä päätöksiä.
Lopuksi arvioidaan tutkimuksen onnistumista, yleistettävyyttä, luotettavuutta ja merkityksellisyyttä. Lisäksi käsitellään opinnäytetyön tekijän oppimisprosessia.
Tietoperustassa käydään läpi, mitä urheilujournalismi on. Tietoperustassa käsitellään myös, mitä toimittajan työnkuva on ja mitä erityisesti urheilutoimittajan työnkuva on. Lisäksi tietoperustassa tarkastellaan, minkälaista kritiikkiä urheilujournalismi on saanut osakseen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun menetelmin. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmin. Haastattelut pidettiin marras-joulukuussa vuonna 2023.
Tutkimukseen haastateltiin viisi entistä kesätoimittajaa, jotka ovat toimineet kesätoimittajina eri urheilutoimituksissa. Haastateltavat olivat työskennelleet Ylellä, maakuntalehdissä sekä iltapäivälehdissä. Mahdolliset haastateltavat rajattiin siten, että he ovat toimineet kesätoimittajina vähintään kaksi kesää, jotta he pystyisivät arvioimaan muutoksia luontevasti.
Analyysin perusteella kesätoimittajan työnkuva on muuttunut hieman. Urheilutoimituksissa kirjoitetaan edelleen tulossähkeitä, mutta niiden rakenne ja tekotapa on muuttunut. Yhä kerrotaan voittajat ja häviäjät, mutta sähkeen kärkeen ja otsikkoon nostetaan jokin yksittäinen tapahtuma tai henkilö. Kesätoimittajia on myös rohkaistu aiempaa enemmän näkökulmakirjoitusten kirjoittamiseen. Kesätoimittajan työnkuvan ydintä on erityisesti iltapäivälehdissä sosiaalisen median julkaisuista tehdyt sähkeet ja uutisvirran ylläpitäminen deskissä. Aineiston perusteella kesätoimittajat eivät kuitenkaan pidä sosiaalisen median julkaisuista tehtyjen sähkeiden tekemisestä. Lisäksi kesätoimittajan työssä kerronta on monipuolistunut ja yhdeltä haastattelukeikalta on odotettu useampaa juttua.
Kesätoimittajan työnkuvan muuttuminen on yhteydessä urheilujournalismin muutokseen. Johtopäätöksissä päädytään siihen tulokseen, että urheilujournalismin viihteellisyyden vuoksi kesätoimittajien pitää kirjoittaa sosiaalisen median julkaisuista sähkeitä. Urheiluviihde on urheilujournalismin uusimpia muotoja, ja se yleistyy koko ajan. Johtopäätöksissä otetaan kantaa myös sosiaalisen median julkaisuista tehtyjen sähkeiden journalistisuuteen ja pohditaan, ovatko ne jo sisällöntuotantoa. Lisäksi johtopäätöksissä käsitellään vapaan journalismin dilemmaa laajemmin sekä sitä, miten kaupalliset tavoitteet ohjaavat toimitusten arjessa tehtyjä päätöksiä.
Lopuksi arvioidaan tutkimuksen onnistumista, yleistettävyyttä, luotettavuutta ja merkityksellisyyttä. Lisäksi käsitellään opinnäytetyön tekijän oppimisprosessia.