Sammanhållning i samtalsgrupper - En kvalitativ studie om utvecklingen av gruppsammanhållnings processen i samtalsgrupper
Enqvist, Jeanette; Åkerlund, David (2024)
Enqvist, Jeanette
Åkerlund, David
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511914
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar utvecklingen av gruppsammanhållnings processen i samtals-grupper. Syftet med detta arbete var att undersöka och beskriva vilka faktorer som påverkar och stödjer en god gruppsammanhållning. Syftet med undersökningen var också att utforma en modell som ledare av samtalsgrupper skulle kunna använda som stöd för att främja en god sammanhållning.
I arbetets teoretiska ram behandlas ämnen som berör psykologin bakom grupper och hur de formas, samt så redogör vi för olika teorier som ligger till grund för gruppens utveckling. Vi lyfter fram Bruce Tuckmans teori om grupputvecklings faserna, FIRO- modellen av Will Schutz och Johari fönstret av psykologerna Joseph Luft och Harry Ingham. Vidare har vi behandlat ämnen som berör de socioemotionella behoven hos individerna i en grupp så som sammanhållning, trygghet och tillit. Slutligen behandlar vi även ledarens roll och uppgift i samtalsgrupper.
Utgående från arbetets teoretiska ram undersökte vi vilka kritiska moment som är nödvändiga för att en god sammanhållning ska kunna byggas upp i en grupp och utformade en orienteringsgrund och kategoriseringsmodell för datainsamlingen. Datainsamlingen gick ut på att dokumentera och kategorisera existerande grupp stärkande övningar utgående från huvudelement i gruppformningsprocessen som vi kunnat identifiera.
Vårt examensarbete är ett utvecklingsinriktat arbete som gjorts i samarbete med Barnavårds-föreningen r.f. Resultatet av vår undersökning utmynnar i en modell för hur grupp stärkande övningar kan användas som stöd för sammanhållningen i samtalsgrupper. Resultatet kommer att fungera som ett redskap för gruppledare. This thesis focuses on the development of group cohesion process in discussion groups. The purpose of the study was to investigate and describe the factors that influence and support good group cohesion. The aim of the study was also to design a model that leaders could use to support the promotion of good cohesion in discussion groups.
The theoretical framework of the thesis addresses subjects related to the psychology behind groups and how they are formed, as well as outlining various theories underlying group development. We outline Bruce Tuckman's model of the stages of group development, the FIRO model by Will Schutz, and the Johari Window by psychologists Joseph Luft and Harry Ingham. Furthermore, we have addressed topics related to the socio-emotional needs of individuals in a group, such as cohesion, safety, and trust. Finally, we also discuss the role and task of the leader in discussion groups.
Based on the theoretical framework, we examined the critical elements necessary for good cohesion to be established in a group and developed an orientation foundation and categorization model for data collection. The data collection involved documenting and categorizing existing group strengthening exercises based on the main elements of the group formation process that we could identify.
Our thesis is a development-oriented work done in collaboration with Barnavårdsföreningen r.f. The result of the study culminates in a model for how group cohesion exercises can be used to support cohesion in discussion groups. The result will serve as a tool for group leaders.
I arbetets teoretiska ram behandlas ämnen som berör psykologin bakom grupper och hur de formas, samt så redogör vi för olika teorier som ligger till grund för gruppens utveckling. Vi lyfter fram Bruce Tuckmans teori om grupputvecklings faserna, FIRO- modellen av Will Schutz och Johari fönstret av psykologerna Joseph Luft och Harry Ingham. Vidare har vi behandlat ämnen som berör de socioemotionella behoven hos individerna i en grupp så som sammanhållning, trygghet och tillit. Slutligen behandlar vi även ledarens roll och uppgift i samtalsgrupper.
Utgående från arbetets teoretiska ram undersökte vi vilka kritiska moment som är nödvändiga för att en god sammanhållning ska kunna byggas upp i en grupp och utformade en orienteringsgrund och kategoriseringsmodell för datainsamlingen. Datainsamlingen gick ut på att dokumentera och kategorisera existerande grupp stärkande övningar utgående från huvudelement i gruppformningsprocessen som vi kunnat identifiera.
Vårt examensarbete är ett utvecklingsinriktat arbete som gjorts i samarbete med Barnavårds-föreningen r.f. Resultatet av vår undersökning utmynnar i en modell för hur grupp stärkande övningar kan användas som stöd för sammanhållningen i samtalsgrupper. Resultatet kommer att fungera som ett redskap för gruppledare.
The theoretical framework of the thesis addresses subjects related to the psychology behind groups and how they are formed, as well as outlining various theories underlying group development. We outline Bruce Tuckman's model of the stages of group development, the FIRO model by Will Schutz, and the Johari Window by psychologists Joseph Luft and Harry Ingham. Furthermore, we have addressed topics related to the socio-emotional needs of individuals in a group, such as cohesion, safety, and trust. Finally, we also discuss the role and task of the leader in discussion groups.
Based on the theoretical framework, we examined the critical elements necessary for good cohesion to be established in a group and developed an orientation foundation and categorization model for data collection. The data collection involved documenting and categorizing existing group strengthening exercises based on the main elements of the group formation process that we could identify.
Our thesis is a development-oriented work done in collaboration with Barnavårdsföreningen r.f. The result of the study culminates in a model for how group cohesion exercises can be used to support cohesion in discussion groups. The result will serve as a tool for group leaders.