Suunnittelun kehittäminen CLT-yrityksessä
Kallio, Beata (2024)
Kallio, Beata
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511983
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin CLT Finland Oy:lle eli Hoiskolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suunnitteluprosessin kehittämismahdollisuuksia. Tällä hetkellä haasteina ovat asiakkaan suunnitelmien viivästyminen sekä yrityksen ulkopuolisten elementtisuunnitelmien toteuttamisvaikeudet. Suunnitteluprosessin kehittämisen avulla tavoiteltiin parempaa aikataulun hallintaa, virheiden vähentämistä ja asiakaspalvelun parantamista.
Opinnäytetyön teoriaosuus toteutettiin tutustumalla elementtisuunnitteluun ja tietomalleihin liittyvään kirjallisuuteen. Tutkimusosassa hyödynnettiin kvalitatiivisen kyselyn avulla asiakkaiden ja rakennusalan asiantuntijoiden kokemusta Hoiskon elementeistä sekä selvitettiin tietomallin käyttöastetta. Lisäksi haastateltiin Hoiskon suunnittelupäällikköä.
Työssä saatiin kyselyn avulla selville, että pääsääntöisesti Hoiskon elementteihin ja toimintatapoihin ollaan tyytyväisiä, mutta joitakin korjausehdotuksia esitettiin. Kyselyn ja haastattelun pohjalta selvitettiin, kuinka suunnitteluprosessia voitaisiin kehittää. Tulokseksi saatiin neljä erilaista suunnitteluprosessiehdotusta. Näistä ensimmäinen ehdotti suunnittelijan osallistumista myyntiprosessiin, toinen kattavan tietopaketin tarjoamista asiakkaille, kolmas tekoälyn hyödyntämistä prosessissa ja neljäs näiden yhdistämistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus toteutettiin tutustumalla elementtisuunnitteluun ja tietomalleihin liittyvään kirjallisuuteen. Tutkimusosassa hyödynnettiin kvalitatiivisen kyselyn avulla asiakkaiden ja rakennusalan asiantuntijoiden kokemusta Hoiskon elementeistä sekä selvitettiin tietomallin käyttöastetta. Lisäksi haastateltiin Hoiskon suunnittelupäällikköä.
Työssä saatiin kyselyn avulla selville, että pääsääntöisesti Hoiskon elementteihin ja toimintatapoihin ollaan tyytyväisiä, mutta joitakin korjausehdotuksia esitettiin. Kyselyn ja haastattelun pohjalta selvitettiin, kuinka suunnitteluprosessia voitaisiin kehittää. Tulokseksi saatiin neljä erilaista suunnitteluprosessiehdotusta. Näistä ensimmäinen ehdotti suunnittelijan osallistumista myyntiprosessiin, toinen kattavan tietopaketin tarjoamista asiakkaille, kolmas tekoälyn hyödyntämistä prosessissa ja neljäs näiden yhdistämistä.