Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mitä tapahtuu, kun huoli herää? : Tapaustutkimus omaishoidon tuen asiakkaita koskevien huoli-ilmoitusten käsittelyprosessista

Vasu-Piiroinen, Tiina (2024)

 
Avaa tiedosto
Vasu-Piiroinen_Tiina.pdf (1.094Mt)
Lataukset: 


Vasu-Piiroinen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää omaishoidon tuen asiakkaita koskevien huoli-ilmoitusten nykyinen käsittelyprosessi Pirkanmaan hyvinvointialueella ja tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia huoli-ilmoituskäytäntöihin. Hyvinvointialueiden prosesseja kehitetään ja yhtenäistetään. Opinnäytetyöntekijän kokemuksena oli huoli-ilmoitusten määrän kasvu. Pirkanmaan hyvin-vointialueella omaishoidon tuen asiakkaita koskevissa huoli-ilmoituksissa nähtiin olevan erityispiirteitä, jonka vuoksi opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan omaishoidon tuen asiakkaita koskevia huoli-ilmoituksia. Omaishoidon tuen houkuttelevuuden lisääminen on yksi hyvinvointialueen tavoite.

Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, joka soveltuu hyvin prosessien kuvaamiseen. Aineistoa kerättiin sähköisellä kyselyllä. Kysely jaettiin sähköpostitse niille tahoille Pirkanmaan hyvinvointialueella, jotka huoli-ilmoituksia käsittelivät. Kyselyaineisto käsiteltiin kuvailevan analyysin keinoin pienen aineiston vuoksi (n=18). Aineistoa kerättiin myös teemahaastattelulla, joka toteutettiin parihaastatteluna. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Lisäksi syventävää tietoa nykyisistä käytännöistä kerättiin sähköpostitse eri ammattilaisilta sekä julkisista asiakirjoista.

Ammattilaiset tunnistavat huoli-ilmoitukset hyvin. Huoli-ilmoitukset saapuvat erilaisia kanavia pitkin ja koskevat usein omaishoitajan jaksamista tai arjessa selviytymisen haasteita. Ensihoidon rooli huoli-ilmoitusten tekijänä korostui. Prosessi oli melko selkeä, ellei kyseessä ollut haastavampi asia, kuten kaltoinkohteluun tai päihteiden käyttöön liittyvä huoli. Yhteistyön kehittäminen asiakasohjauksen ja sosiaalityön sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä osoittautui tärkeäksi. Osaamisen kehittäminen kaltoinkohtelun tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseen osoittautui oleelliseksi kehittämiskohteeksi. Tietojärjestelmien moninaisuus aiheutti haasteita. Yhtenäisiä toimintakäytäntöjä kaivattiin huoli-ilmoitusten käsittelyyn.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste