Mitä tapahtuu, kun huoli herää? : Tapaustutkimus omaishoidon tuen asiakkaita koskevien huoli-ilmoitusten käsittelyprosessista
Vasu-Piiroinen, Tiina (2024)
Vasu-Piiroinen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää omaishoidon tuen asiakkaita koskevien huoli-ilmoitusten nykyinen käsittelyprosessi Pirkanmaan hyvinvointialueella ja tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia huoli-ilmoituskäytäntöihin. Hyvinvointialueiden prosesseja kehitetään ja yhtenäistetään. Opinnäytetyöntekijän kokemuksena oli huoli-ilmoitusten määrän kasvu. Pirkanmaan hyvin-vointialueella omaishoidon tuen asiakkaita koskevissa huoli-ilmoituksissa nähtiin olevan erityispiirteitä, jonka vuoksi opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan omaishoidon tuen asiakkaita koskevia huoli-ilmoituksia. Omaishoidon tuen houkuttelevuuden lisääminen on yksi hyvinvointialueen tavoite.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, joka soveltuu hyvin prosessien kuvaamiseen. Aineistoa kerättiin sähköisellä kyselyllä. Kysely jaettiin sähköpostitse niille tahoille Pirkanmaan hyvinvointialueella, jotka huoli-ilmoituksia käsittelivät. Kyselyaineisto käsiteltiin kuvailevan analyysin keinoin pienen aineiston vuoksi (n=18). Aineistoa kerättiin myös teemahaastattelulla, joka toteutettiin parihaastatteluna. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Lisäksi syventävää tietoa nykyisistä käytännöistä kerättiin sähköpostitse eri ammattilaisilta sekä julkisista asiakirjoista.
Ammattilaiset tunnistavat huoli-ilmoitukset hyvin. Huoli-ilmoitukset saapuvat erilaisia kanavia pitkin ja koskevat usein omaishoitajan jaksamista tai arjessa selviytymisen haasteita. Ensihoidon rooli huoli-ilmoitusten tekijänä korostui. Prosessi oli melko selkeä, ellei kyseessä ollut haastavampi asia, kuten kaltoinkohteluun tai päihteiden käyttöön liittyvä huoli. Yhteistyön kehittäminen asiakasohjauksen ja sosiaalityön sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä osoittautui tärkeäksi. Osaamisen kehittäminen kaltoinkohtelun tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseen osoittautui oleelliseksi kehittämiskohteeksi. Tietojärjestelmien moninaisuus aiheutti haasteita. Yhtenäisiä toimintakäytäntöjä kaivattiin huoli-ilmoitusten käsittelyyn.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, joka soveltuu hyvin prosessien kuvaamiseen. Aineistoa kerättiin sähköisellä kyselyllä. Kysely jaettiin sähköpostitse niille tahoille Pirkanmaan hyvinvointialueella, jotka huoli-ilmoituksia käsittelivät. Kyselyaineisto käsiteltiin kuvailevan analyysin keinoin pienen aineiston vuoksi (n=18). Aineistoa kerättiin myös teemahaastattelulla, joka toteutettiin parihaastatteluna. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Lisäksi syventävää tietoa nykyisistä käytännöistä kerättiin sähköpostitse eri ammattilaisilta sekä julkisista asiakirjoista.
Ammattilaiset tunnistavat huoli-ilmoitukset hyvin. Huoli-ilmoitukset saapuvat erilaisia kanavia pitkin ja koskevat usein omaishoitajan jaksamista tai arjessa selviytymisen haasteita. Ensihoidon rooli huoli-ilmoitusten tekijänä korostui. Prosessi oli melko selkeä, ellei kyseessä ollut haastavampi asia, kuten kaltoinkohteluun tai päihteiden käyttöön liittyvä huoli. Yhteistyön kehittäminen asiakasohjauksen ja sosiaalityön sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä osoittautui tärkeäksi. Osaamisen kehittäminen kaltoinkohtelun tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseen osoittautui oleelliseksi kehittämiskohteeksi. Tietojärjestelmien moninaisuus aiheutti haasteita. Yhtenäisiä toimintakäytäntöjä kaivattiin huoli-ilmoitusten käsittelyyn.