Kohti parempaa verkkokurssikokemusta: tutkimus ja kehitys Haapaveden Opistolla
Kukkola, Sonja (2024)
Kukkola, Sonja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimiva kansanopisto, Haapaveden Opisto, siirtyi vuoden 2023 aikana käyttämään Google For Education -ympäristöä. Samalla verkkokurssit voitiin siirtää Pedanet -ympäristöstä Google Classroom -ympäristöön. Opinnäytetyön tutkimusosassa pyrittiin tunnistamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat verkkokurssien saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen. Verkkopedagogiikan erilaisia mahdollisuuksia ja tasoja tuotiin esille esimerkkien, historian ja nykykäytänteiden valossa. Työn tutkimusosaa varten kerättiin tietoa toiminnallisena kenttätutkimuksena. Verkkokurssien kehittäminen on pitkäaikainen prosessi, jota toteutetaan oppilaitoksissa jatkuvasti. Tutkimuksellisen kehitystyön avulla selvitettiin verkkokurssien saavutettavuuden tasoa ja mahdollisuuksia parantaa sitä. Tutkimuksessa saatiin runsaasti tietoa käyttäjäkokemuksesta sekä verkkokurssien laatijoilta, eli opettajilta että verkkoympäristöjen käyttäjiltä, eli opiskelijoilta. Kenttätutkimuksen avulla päästiin tutkimaan suoraan asiakasrajapinnassa, eli opiskelijoiden käyttäjäkokemuksen myötä, pieniä ja suuria asioita, jotka vaikuttavat verkkokurssien ja -ympäristöjen käytettävyyteen sekä oppimistuloksiin. Kun verkkoympäristön käytettävyys saadaan hyvälle tasolle, opiskelijoiden pääsy kursseille ja niiden suorittaminen on vaivatonta. Tämän myötä pystytään säästämään opettajien resursseja esimerkiksi verkkokurssien kehittämiseen tai tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden ohjaamiseen. Tutkimuksellisen kehitystyön yhtenä mahdollistajana olivat valtakunnalliset hankkeet, joiden myötä resursseja voitiin kohdistaa tutkimustyön tekemiseen ja raportoimiseen. Kehitystyön tuloksena laadittiin opiskeli-joiden käyttöön erilaisia käyttöohjeita verkkoympäristöistä. Myös opetusmenetelmiä kehitettiin. Yhtenä tuloksena syntyi tämän opinnäytetyön liitteenä oleva opas Pedagogiset polut.