Rakennusautomaation tietoturvan koulutus ammattikorkeakoulussa
Vuotila, Jani (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda katsaus rakennusautomaation tietoturvan koulutukseen ammattikorkeakoulun tasolla ja selvittää, onko tietoturvan koulutuksen taso riittävä nykyiseen digitaaliseen toimintaympäristöön sekä lopuksi muodostaa mahdollinen mallirakenne tämän tyyppiselle koulutukselle. Työssä keskityttiin sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelmiin, sillä näistä tutkinto-ohjelmista tulee valtaosa rakennusautomaation tulevista ammattilaisista.
Työn selvitysosuus toteutettiin käymällä läpi tarjolla olevien tutkinto-ohjelmien sisältöjä, selvittämällä, mikä on saatavilla olevien standardien, ohjeistuksien ja säädösten tilanne, sekä kartoittamalla haastattelujen avulla erilaisia näkökulmia rakennusautomaation tietoturvakoulutuksen tilanteeseen.
Selvityksen pohjalta suunniteltiin mahdollisen rakennusautomaation tietoturvakoulutuksen rakenne. Tarkoitus ei siis ollut rakentaa valmista kurssia tai opetuskokonaisuutta vaan pelkästään käydä läpi aihealueet, joita tämän tyyppiseen koulutukseen olisi tärkeää sisältyä.
Selvitystyön tuloksena voidaan sanoa, että koulutus ei tällä hetkellä ole riittävällä tasolla. Lisäksi standardien, ohjeistusten ja säädösten tilanne on haastava, positiivisena erotuksena Sähkötieto ry:n materiaali. Haastattelut toivat esiin eri toimijoiden näkökulmat. Haastattelut toteutettiin Rakennusteollisuuden, Siemensin ja Tampereen ammattikorkeakoulun edustajien kanssa. Kaikilta haastateltavilta viesti oli sama: tarvetta koulutukselle on, mutta tällä hetkellä sitä ei ole tarjolla, ja tarjolla oleva materiaali standardien, ohjeiden ja säädösten osalta on haastava. Tilanne tulee paranemaan säädösten osalta NIS2-direktiivin implementoinnin myötä syksyllä 2024. Osaltaan tilannetta parantaa myös maaliskuussa 2024 Euroopan parlamentin hyväksynnän saanut kyberresilienssisäädös, CRA.
Opinnäytetyössä suunniteltu rakennusautomaation tietoturvan koulutuksen rakenne oli mahdollista suunnitella hyvin vapaasti, sillä oikeastaan mitään, minkä päälle rakentaa, ei ollut. Tärkeää oli myös ymmärtää, että mahdollisuudet tällaisen koulutuksen liittämiseen jo valmiiksi täyteen opintosuunnitelmaan on vaikeaa, sillä kun jotain uutta lisätään, jostakin muusta on luovuttava. Tämän takia mitään järin suurta tai syvälle menevää on turha suunnitella. Sisällössä täytyy vahvasti priorisoida rakennusautomaation tietoturvan vaikuttavimpiin toimiin ja oppeihin.
Työn selvitysosuus toteutettiin käymällä läpi tarjolla olevien tutkinto-ohjelmien sisältöjä, selvittämällä, mikä on saatavilla olevien standardien, ohjeistuksien ja säädösten tilanne, sekä kartoittamalla haastattelujen avulla erilaisia näkökulmia rakennusautomaation tietoturvakoulutuksen tilanteeseen.
Selvityksen pohjalta suunniteltiin mahdollisen rakennusautomaation tietoturvakoulutuksen rakenne. Tarkoitus ei siis ollut rakentaa valmista kurssia tai opetuskokonaisuutta vaan pelkästään käydä läpi aihealueet, joita tämän tyyppiseen koulutukseen olisi tärkeää sisältyä.
Selvitystyön tuloksena voidaan sanoa, että koulutus ei tällä hetkellä ole riittävällä tasolla. Lisäksi standardien, ohjeistusten ja säädösten tilanne on haastava, positiivisena erotuksena Sähkötieto ry:n materiaali. Haastattelut toivat esiin eri toimijoiden näkökulmat. Haastattelut toteutettiin Rakennusteollisuuden, Siemensin ja Tampereen ammattikorkeakoulun edustajien kanssa. Kaikilta haastateltavilta viesti oli sama: tarvetta koulutukselle on, mutta tällä hetkellä sitä ei ole tarjolla, ja tarjolla oleva materiaali standardien, ohjeiden ja säädösten osalta on haastava. Tilanne tulee paranemaan säädösten osalta NIS2-direktiivin implementoinnin myötä syksyllä 2024. Osaltaan tilannetta parantaa myös maaliskuussa 2024 Euroopan parlamentin hyväksynnän saanut kyberresilienssisäädös, CRA.
Opinnäytetyössä suunniteltu rakennusautomaation tietoturvan koulutuksen rakenne oli mahdollista suunnitella hyvin vapaasti, sillä oikeastaan mitään, minkä päälle rakentaa, ei ollut. Tärkeää oli myös ymmärtää, että mahdollisuudet tällaisen koulutuksen liittämiseen jo valmiiksi täyteen opintosuunnitelmaan on vaikeaa, sillä kun jotain uutta lisätään, jostakin muusta on luovuttava. Tämän takia mitään järin suurta tai syvälle menevää on turha suunnitella. Sisällössä täytyy vahvasti priorisoida rakennusautomaation tietoturvan vaikuttavimpiin toimiin ja oppeihin.