Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio opetus ja sen monipuolistaminen
Lipasti, Jaakko (2014)
Lipasti, Jaakko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio-opetusta terveyden osaamisalueella. Kyseessä on projektityö, joka suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin aikataulun mukaisesti yhdessä projektiryhmän kanssa. Projektin tuotoksena luovutettiin viisi simulaatio-opetukseen tarkoitettua potilastapausta Satakunnan ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön.
Tavoitteena oli selvittää hoitotyön koulutusohjelman periaatteita Satakunnan ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman pohjalta ja perehtyä simulaatio-opetuksen mahdollisuuksiin opetusmenetelmänä. Suunnitella, toteuttaa ja arvioida viisi case-tapausta simulaatio-opetukseen Satakunnan ammattikorkeakoulun terveyden osaamisalueelle hyödynnettäväksi akuuttihoitotyön opetuksessa. Kehittää osaltaan näyttöön perustuvaa hoitotyötä opiskelijoille oppimisprosessissa.
Case-tapausten aihekokonaisuudet käsittelivät sydämen vajaatoimintaa, vatsakipua, astmaa ja aivoverenvuotoa sekä diabetesta.
Opinnäytetyölle projektin esiselvitysvaiheessa ilmeni, että projektille oli selkeästi tarvetta. Projektin suunnittelu alkoi yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa. Suunnittelua jatkettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa. Projektin toteutusvaiheessa yhteistyötä tehtiin Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa.
Tavoitteena oli selvittää hoitotyön koulutusohjelman periaatteita Satakunnan ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman pohjalta ja perehtyä simulaatio-opetuksen mahdollisuuksiin opetusmenetelmänä. Suunnitella, toteuttaa ja arvioida viisi case-tapausta simulaatio-opetukseen Satakunnan ammattikorkeakoulun terveyden osaamisalueelle hyödynnettäväksi akuuttihoitotyön opetuksessa. Kehittää osaltaan näyttöön perustuvaa hoitotyötä opiskelijoille oppimisprosessissa.
Case-tapausten aihekokonaisuudet käsittelivät sydämen vajaatoimintaa, vatsakipua, astmaa ja aivoverenvuotoa sekä diabetesta.
Opinnäytetyölle projektin esiselvitysvaiheessa ilmeni, että projektille oli selkeästi tarvetta. Projektin suunnittelu alkoi yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa. Suunnittelua jatkettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa. Projektin toteutusvaiheessa yhteistyötä tehtiin Satakunnan ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa.