Asiakaslähtöinen viestintä Pohjola Vakuutuksessa : Asiakaskokemuksen ja -tyytyväisyyden vertailu eri kanavissa
Elina, Lidia (2024)
Elina, Lidia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512035
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni syvennyttiin Pohjola Vakuutuksen asiakaspalvelukanavien toimintaan ja niiden vaikutukseen asiakaskokemukseen ja -tyytyväisyyteen vuoden 2023 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka eri viestintäkanavat, kuten inbound-puhelupalvelu, verkkoviestintä ja chat-palvelu, vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen ja miten näitä kanavia voidaan kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista analyysia, jossa hyödynnettiin Pohjola Vakuutuksen keräämää NPS-dataa sekä avoimia asiakaspalautteita.
Tulokset osoittivat, että vaikka Pohjola Vakuutuksen asiakaspalvelu toimii pääosin tehokkaasti, eri kanavien välillä on havaittavissa merkittäviä eroja asiakastyytyväisyydessä. Inbound-puhelupalvelu korostui erityisesti henkilökohtaisen kontaktin tärkeyden ja suosion vuoksi. Tutkimus paljasti myös, että teknologian kehittyneempi hyödyntäminen voisi parantaa erityisesti verkkoviestinnän ja chat-palvelun tehokkuutta.
Johtopäätöksenä todettiin, että Pohjola Vakuutuksen tulisi jatkaa investointejaan asiakaspalvelun koulutukseen ja teknologian kehittämiseen. Lisäksi suositellaan jatkotutkimuksia, jotka keskittyvät asiakaspalvelukanavien pitkäaikaisvaikutuksiin asiakastyytyväisyyteen sekä vertailevat Pohjola Vakuutuksen suoriutumista suhteessa kilpailijoihin.
Tulokset osoittivat, että vaikka Pohjola Vakuutuksen asiakaspalvelu toimii pääosin tehokkaasti, eri kanavien välillä on havaittavissa merkittäviä eroja asiakastyytyväisyydessä. Inbound-puhelupalvelu korostui erityisesti henkilökohtaisen kontaktin tärkeyden ja suosion vuoksi. Tutkimus paljasti myös, että teknologian kehittyneempi hyödyntäminen voisi parantaa erityisesti verkkoviestinnän ja chat-palvelun tehokkuutta.
Johtopäätöksenä todettiin, että Pohjola Vakuutuksen tulisi jatkaa investointejaan asiakaspalvelun koulutukseen ja teknologian kehittämiseen. Lisäksi suositellaan jatkotutkimuksia, jotka keskittyvät asiakaspalvelukanavien pitkäaikaisvaikutuksiin asiakastyytyväisyyteen sekä vertailevat Pohjola Vakuutuksen suoriutumista suhteessa kilpailijoihin.