Toisella asteella opiskelevien nuorten läheisiltä aikuisilta toivoma sosiaalinen tuki opintoihin kiinnittymisessä
Juntunen, Kalle; Juntunen, Konsta (2024)
Juntunen, Kalle
Juntunen, Konsta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista tukea toisella
asteella opiskelevat nuoret tarvitsevat heille läheisiltä aikuisilta opintoihin
kiinnittymisessä. Tutkimusaineistoa tuotettiin nuorisoalan tutkimus- ja
kehittämiskeskus Juvenian Triangeli-hankkeelle. Juvenian toiminta perustuu
osallistuvan ja yhdenvertaisen nuoruuden tukemiseen.
Triangeli-hankkeen tarkoituksena on rakentaa oppilaitosten perheyhteistyötä
nuorilähtöisesti. Nimensä mukaisesti triangeli muodostuu kolmen osapuolen
keskinäisestä vuorovaikutuksesta: toisen asteen opiskelijat, läheiset ja
huoltajat sekä oppilaitokset. Opinnäytetyössä tutkittiin: kenet nuoret
määrittelevät läheisiksi aikuisiksi? Miten nuoret määrittelevät perheen?
Millaista sosiaalista tukea nuoret saavat läheisiltä aikuisilta opintoihin
kiinnittymisessä? Millaista sosiaalista tukea nuoret toivovat saavansa läheisiltä
aikuisilta opintoihin kiinnittymisessä?
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä
varten haastateltiin yhdeksää nuorta, jotka opiskelevat ensimmäistä vuotta
Etelä-Savon alueen toisen asteen oppilaitoksissa. Haastateltavat olivat
Kangasniemen lukiosta, Mikkelin lukioista sekä Etelä-Savon ammattiopistosta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että hyvin usein nuoret määrittelevät
läheiseksi aikuiseksi huoltajansa, vanhemmat sisaruksensa, sukulaisensa tai
heidän kanssaan työskentelevän aikuisen. Nuorten käsitys perheestä oli hyvin
laaja ja perheeksi luokiteltiin vanhemmat, sisarukset, lemmikit, sukulaiset ja
myös ystävät. Nuorten saama tuki läheisiltä aikuisilta näyttäytyi hyvin
konkreettisena tukena kotitehtävissä, kokeisiin valmistautumisessa sekä
yleisenä läsnäolona. Nuorten mielestä läheisten antama tuki oli riittävää, ja he
saavat tukea aina silloin kuin tarvitsevat. Koulun ja kodin yhteistyö oli hyvällä
tasolla, koska viestintä oli ajantasaista ja aktiivista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella läheinen aikuinen on ihminen, joka on
vahvasti läsnä nuoren elämässä. Läheisiltä aikuisilta saatu tuki on
konkreettista ja tuen tarve on nuorista itsestään lähtöisin eli nuori itse
sanoittaa tuen tarpeen, johon läheinen aikuinen sitten vastaa. The objective of the thesis was to research what kind of support do young
people hope to receive from their close adults in terms of study engagement
during secondary education. The thesis material was produced for the Youth
Research and Development Center Juvenia's Triangle project. Juvenia's
activities are focused on supporting participating and promoting equality
among young people.
The purpose of the Triangeli project is to build family cooperation between
educational institutions in a youth-oriented manner. Triangeli fully reflecting its
name, consists of interaction between three parties: secondary education
students, their close adults and learning institution. The thesis examined
which people youth considered close, how they define family, what kind of
support they have been given and hope to receive in terms of study
engagement.
The thesis is qualitative research. Thematic interviewing was used as the data
collection method, and nine young people who are in their first year of
secondary education in the South Savo region were interviewed. The
interviewees were from Kangasniemi Upper secondary school, Mikkeli Upper
secondary school and South Savo Vocational College.
The results of the study showed that very often young people define their
guardians, older siblings, relatives or an adult who works with them as a close
adult. Young people's perception of family was very broad, and family was
classified as parents, siblings, pets, relatives and also friends. The support
young people received from close adults manifested as very tangible support
in homework, preparing for exams and general presence. Young people think
that the support given by their loved ones has been sufficient, and they always
get support when they need it. The cooperation between school and home
was at a good level, because communication was up-to-date and active.
Based on the results of the thesis, a close adult is a person who is strongly
present in the young person's life. The need for support that young people get
from close adults comes from the young people themselves, and the support
is very tangible.
asteella opiskelevat nuoret tarvitsevat heille läheisiltä aikuisilta opintoihin
kiinnittymisessä. Tutkimusaineistoa tuotettiin nuorisoalan tutkimus- ja
kehittämiskeskus Juvenian Triangeli-hankkeelle. Juvenian toiminta perustuu
osallistuvan ja yhdenvertaisen nuoruuden tukemiseen.
Triangeli-hankkeen tarkoituksena on rakentaa oppilaitosten perheyhteistyötä
nuorilähtöisesti. Nimensä mukaisesti triangeli muodostuu kolmen osapuolen
keskinäisestä vuorovaikutuksesta: toisen asteen opiskelijat, läheiset ja
huoltajat sekä oppilaitokset. Opinnäytetyössä tutkittiin: kenet nuoret
määrittelevät läheisiksi aikuisiksi? Miten nuoret määrittelevät perheen?
Millaista sosiaalista tukea nuoret saavat läheisiltä aikuisilta opintoihin
kiinnittymisessä? Millaista sosiaalista tukea nuoret toivovat saavansa läheisiltä
aikuisilta opintoihin kiinnittymisessä?
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä
varten haastateltiin yhdeksää nuorta, jotka opiskelevat ensimmäistä vuotta
Etelä-Savon alueen toisen asteen oppilaitoksissa. Haastateltavat olivat
Kangasniemen lukiosta, Mikkelin lukioista sekä Etelä-Savon ammattiopistosta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että hyvin usein nuoret määrittelevät
läheiseksi aikuiseksi huoltajansa, vanhemmat sisaruksensa, sukulaisensa tai
heidän kanssaan työskentelevän aikuisen. Nuorten käsitys perheestä oli hyvin
laaja ja perheeksi luokiteltiin vanhemmat, sisarukset, lemmikit, sukulaiset ja
myös ystävät. Nuorten saama tuki läheisiltä aikuisilta näyttäytyi hyvin
konkreettisena tukena kotitehtävissä, kokeisiin valmistautumisessa sekä
yleisenä läsnäolona. Nuorten mielestä läheisten antama tuki oli riittävää, ja he
saavat tukea aina silloin kuin tarvitsevat. Koulun ja kodin yhteistyö oli hyvällä
tasolla, koska viestintä oli ajantasaista ja aktiivista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella läheinen aikuinen on ihminen, joka on
vahvasti läsnä nuoren elämässä. Läheisiltä aikuisilta saatu tuki on
konkreettista ja tuen tarve on nuorista itsestään lähtöisin eli nuori itse
sanoittaa tuen tarpeen, johon läheinen aikuinen sitten vastaa.
people hope to receive from their close adults in terms of study engagement
during secondary education. The thesis material was produced for the Youth
Research and Development Center Juvenia's Triangle project. Juvenia's
activities are focused on supporting participating and promoting equality
among young people.
The purpose of the Triangeli project is to build family cooperation between
educational institutions in a youth-oriented manner. Triangeli fully reflecting its
name, consists of interaction between three parties: secondary education
students, their close adults and learning institution. The thesis examined
which people youth considered close, how they define family, what kind of
support they have been given and hope to receive in terms of study
engagement.
The thesis is qualitative research. Thematic interviewing was used as the data
collection method, and nine young people who are in their first year of
secondary education in the South Savo region were interviewed. The
interviewees were from Kangasniemi Upper secondary school, Mikkeli Upper
secondary school and South Savo Vocational College.
The results of the study showed that very often young people define their
guardians, older siblings, relatives or an adult who works with them as a close
adult. Young people's perception of family was very broad, and family was
classified as parents, siblings, pets, relatives and also friends. The support
young people received from close adults manifested as very tangible support
in homework, preparing for exams and general presence. Young people think
that the support given by their loved ones has been sufficient, and they always
get support when they need it. The cooperation between school and home
was at a good level, because communication was up-to-date and active.
Based on the results of the thesis, a close adult is a person who is strongly
present in the young person's life. The need for support that young people get
from close adults comes from the young people themselves, and the support
is very tangible.