Suunnitelma vastuullisuusstrategian implementoinnista osaksi yrityksen arkea : case High Peak Finland Oy
Mattila, Tiia (2024)
Mattila, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää, miten organisaatioon määritellyn vastuullisuusstrategian implementointi voitaisiin suunnitella ja aloittaa. Tarkoituksena on määritellä se, millaista tukea, viestintää ja työkaluja työntekijät tarvitsevat toimiakseen strategian mukaisesti arkityössään. Lisäksi tavoite on löytää myös seikkoja, jotka hidastavat tai estävät strategian onnistunutta implementointia ja pohtia, miten niitä voitaisiin organisaatiossa ratkaista. Tutkimuksen aihe syntyi mainos- ja liikelahja-alan yrityksen High Peak Finland Oy:n tarpeesta selvittää vastuullisuusstrategian ymmärryksen nykytilaa henkilöstön keskuudessa ja saada kehitysehdotuksia implementoinnin suunnitteluun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapana oli toimintatutkimus. Aineisto hankittiin henkilöstön teemahaastatteluilla ja havainnointi toimi tukena tuottamassa aineistoa. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä, luokittelua apuna käyttäen. Koska implementointi on aina jonkun asian muutosta ja vaatii muutosjohtamista sekä organisaatiossa muutosvalmiutta, tehtiin lisäksi aineiston analyysia tukemaan muutosvalmiuden arviointia. Analyysin perusteella tuotetaan kehitys- ja jatkotoimenpiteitä vastuullisuusstrategian implementoinnin aloittamiseen johdon avuksi.
Keskeisinä tuloksina tutkimuksessa kävi ilmi, että tärkeimpiä osa-alueita implementoinnin suunnittelussa ja aloittamisessa ovat tavoitteiden selkeyttäminen, avoin ja jatkuva viestintä, resurssien määrittely, muutosta tukevan kulttuurin vahvistaminen sekä konkretian ja osaamisen vahvistaminen.
Implementoinnin aloittamiseen tulisi erityisesti kohdentaa resursseja tavoitteiden selkeyttämiseksi ja viestinnän parantamiseksi. Jotta yrityskulttuuri saataisiin paremmin tukemaan haluttua muutosta, tulisi ottaa käyttöön keinoja muutosjohtamisen alueella ja muutosjohtamiseen tulisi sitoutua. Vastuullisuuden lisäämisen tuomat muutokset ovat organisaatiossa hyvin ymmärretyt, joten lähtökohdat johdolle ovat hyvät, kunhan implementointiin sitoudutaan. Tämä vaatii ennen kaikkea johdolta resursseja ja läsnäoloa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapana oli toimintatutkimus. Aineisto hankittiin henkilöstön teemahaastatteluilla ja havainnointi toimi tukena tuottamassa aineistoa. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä, luokittelua apuna käyttäen. Koska implementointi on aina jonkun asian muutosta ja vaatii muutosjohtamista sekä organisaatiossa muutosvalmiutta, tehtiin lisäksi aineiston analyysia tukemaan muutosvalmiuden arviointia. Analyysin perusteella tuotetaan kehitys- ja jatkotoimenpiteitä vastuullisuusstrategian implementoinnin aloittamiseen johdon avuksi.
Keskeisinä tuloksina tutkimuksessa kävi ilmi, että tärkeimpiä osa-alueita implementoinnin suunnittelussa ja aloittamisessa ovat tavoitteiden selkeyttäminen, avoin ja jatkuva viestintä, resurssien määrittely, muutosta tukevan kulttuurin vahvistaminen sekä konkretian ja osaamisen vahvistaminen.
Implementoinnin aloittamiseen tulisi erityisesti kohdentaa resursseja tavoitteiden selkeyttämiseksi ja viestinnän parantamiseksi. Jotta yrityskulttuuri saataisiin paremmin tukemaan haluttua muutosta, tulisi ottaa käyttöön keinoja muutosjohtamisen alueella ja muutosjohtamiseen tulisi sitoutua. Vastuullisuuden lisäämisen tuomat muutokset ovat organisaatiossa hyvin ymmärretyt, joten lähtökohdat johdolle ovat hyvät, kunhan implementointiin sitoudutaan. Tämä vaatii ennen kaikkea johdolta resursseja ja läsnäoloa.