Endometrioosia sairastavan hoito sekä itsehoidolliset menetelmät
Rytkönen, Henna (2024)
Rytkönen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo endometrioosista sen hoidosta sekä itsehoidollisista menetelmistä Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön. Työn tavoitteena oli luoda opetustarkoitukseen tehty video ja havainnollistaa, mikä on endometrioosi sekä miten endometrioosia voidaan hoitaa ja mitä itsehoidollisia menetelmiä voidaan terveysalan ammattilaisena endometrioosia sairastavalle ohjata. Työn tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opetusvideon tiedonhaussa ja tiedon perustana käytettiin kansallisia sekä kansainvälisiä lähteitä, tutkimusartikkeleita sekä tietokantoja. Teoriaosuudessa käytiin läpi endometrioosin oireita, diagnosointia ja hoitoa. Teoriaosuus käsittelee myös endometrioosipotilaan itsehoidollisia keinoja, joista endometrioosia sairastava voisi hyötyä. Teoriaosuudessa avataan myös siitä, millainen on hyvä opetusvideo, jonka pohjalta tässä opinnäyteyössä syntynyt video on tehty.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi opetusvideo Hämeen ammattikorkeakoulun mahdolliseen opetus käyttöön. Opetusvideo kuvattiin tietokoneella, PowerPointissa, jolloin videossa näkyy diat, lukijan kasvot sekä ääni ja palvelee näin parhaiten opiskelijoita.
Opinnäytetyön toteutuksessa on huomioitu tilaajan sekä opiskelijakollegoiden palaute opinnäytetyöraportista sekä opetusvideosta. Opetusvideosta pyydettiin palaute terveysalan opiskelijoilta, jotta opetusvideo palvelisi mahdollisimman hyvin opiskelijoita.
Opetusvideon tiedonhaussa ja tiedon perustana käytettiin kansallisia sekä kansainvälisiä lähteitä, tutkimusartikkeleita sekä tietokantoja. Teoriaosuudessa käytiin läpi endometrioosin oireita, diagnosointia ja hoitoa. Teoriaosuus käsittelee myös endometrioosipotilaan itsehoidollisia keinoja, joista endometrioosia sairastava voisi hyötyä. Teoriaosuudessa avataan myös siitä, millainen on hyvä opetusvideo, jonka pohjalta tässä opinnäyteyössä syntynyt video on tehty.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi opetusvideo Hämeen ammattikorkeakoulun mahdolliseen opetus käyttöön. Opetusvideo kuvattiin tietokoneella, PowerPointissa, jolloin videossa näkyy diat, lukijan kasvot sekä ääni ja palvelee näin parhaiten opiskelijoita.
Opinnäytetyön toteutuksessa on huomioitu tilaajan sekä opiskelijakollegoiden palaute opinnäytetyöraportista sekä opetusvideosta. Opetusvideosta pyydettiin palaute terveysalan opiskelijoilta, jotta opetusvideo palvelisi mahdollisimman hyvin opiskelijoita.