Suunnitelma pienyrittäjyyden aloittamiseen
Uitto, Eveliina (2024)
Uitto, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma pienyrittäjyyden aloittamiseen. Toiminnallisessa työssä tuotettiin konkreettisia asioita omalle tulevalle yritykselle; mietittiin yrittäjäminän intressejä, miksi tekijä haluaa yrittäjäksi sekä vertailtiin eri yritysmuotojen vaihtoehtoja ja niiden haittoja, riskejä sekä hyötyjä.
Työn tavoitteena oli antaa tekijälleen hyvä aloitus pienyrittäjyyteen, esimerkiksi miten eri yritysmuodot toimivat ja mitä on asiakassegmentointi.
Työssä on hyödynnetty benchmarking-menetelmää kilpailevien yrittäjien hinta- ja palvelutarjon nassa sekä käytettiin markkina-, tapaus- sekä toimintatutkimusta. Työssä vertailtiin muutamien eri yritysmuotojen eroja ja saman kaltaisten yrittäjien tarjoamia palveluita sekä mietittiin miten erottua muista kilpailevista yrityksistä.
Webropol-työkalulla tehdyn asiakaskyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkä tyyppistä liikuntaa ihmiset harrastavat, millaiset ovat vastaajan liikunnalliset tavoitteet ja miksi vastaaja ei
ole mahdollisesti aiemmin päässyt haluamiinsa tavoitteisiin. Tutkimuksella selvitettiin millaisesta valmennuksesta vastaaja olisi mahdollisesti kiinnostunut, millainen olisi hyvä hinta halutusta
palvelusta ja mikä olisi maksimietäisyys paikkaan, missä ammattitaitoinen ohjaus tapahtuu.
Työssä on havainnollistettu keinoja, miten tehdä laadukasta asiakassegmentointia. Segmentoinnin jälkeen yrityksellä on parempi ymmärrys asiakaskunnastaan, mikä johtaa tehokkaampaan ja tarkoituksenmukaisempaan markkinointiin. Työssä on selvitetty, millainen on hyvä liike toimintasuunnitelma, mitkä ovat liiketoimintasuunnitelman vaiheet ja miksi sellainen olisi hyvä olla jokaisella yrityksellä. Liiketoimintasuunnitelma soveltuu käytettäväksi tulevan yrityksen
suunnitteluun ja liiketoiminnan kehittämiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ohessa on laadittu liiketoimintasuunnitelma, mutta sitä ei julkaista.
Työn tavoitteena oli antaa tekijälleen hyvä aloitus pienyrittäjyyteen, esimerkiksi miten eri yritysmuodot toimivat ja mitä on asiakassegmentointi.
Työssä on hyödynnetty benchmarking-menetelmää kilpailevien yrittäjien hinta- ja palvelutarjon nassa sekä käytettiin markkina-, tapaus- sekä toimintatutkimusta. Työssä vertailtiin muutamien eri yritysmuotojen eroja ja saman kaltaisten yrittäjien tarjoamia palveluita sekä mietittiin miten erottua muista kilpailevista yrityksistä.
Webropol-työkalulla tehdyn asiakaskyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkä tyyppistä liikuntaa ihmiset harrastavat, millaiset ovat vastaajan liikunnalliset tavoitteet ja miksi vastaaja ei
ole mahdollisesti aiemmin päässyt haluamiinsa tavoitteisiin. Tutkimuksella selvitettiin millaisesta valmennuksesta vastaaja olisi mahdollisesti kiinnostunut, millainen olisi hyvä hinta halutusta
palvelusta ja mikä olisi maksimietäisyys paikkaan, missä ammattitaitoinen ohjaus tapahtuu.
Työssä on havainnollistettu keinoja, miten tehdä laadukasta asiakassegmentointia. Segmentoinnin jälkeen yrityksellä on parempi ymmärrys asiakaskunnastaan, mikä johtaa tehokkaampaan ja tarkoituksenmukaisempaan markkinointiin. Työssä on selvitetty, millainen on hyvä liike toimintasuunnitelma, mitkä ovat liiketoimintasuunnitelman vaiheet ja miksi sellainen olisi hyvä olla jokaisella yrityksellä. Liiketoimintasuunnitelma soveltuu käytettäväksi tulevan yrityksen
suunnitteluun ja liiketoiminnan kehittämiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ohessa on laadittu liiketoimintasuunnitelma, mutta sitä ei julkaista.