Aistiyliherkän lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Nieminen, Nea; Pitkänen, Henna (2024)
Nieminen, Nea
Pitkänen, Henna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512044
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui aistiyliherkän lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi yhden Etelä-Suomen kunnan varhaiskasvatusyksiköt. Työssä tutkittiin mitä tietoa varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöllä on aistiyliherkkyyksistä ja mitä tietoa he kaipaavat lisää. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön tietoa aistiyliherkkyyksistä oppaan muodossa.
Aistiyliherkkä lapsi tarvitsee tukea aistitiedonsäätelyssä, jonka vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvatuksen henkilöstö tuntee lapsen yksilölliset tarpeet. Opinnäytetyön aineisto varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöltä kerättiin Webropol-kyselyllä sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajilta teemahaastattelulla. Tietoperustaa kerrytettiin monipuolisesti aiheeseen liittyvän kirjallisuuden perusteella sekä aiempien tutkimusten avulla. Tietoperustan kirjallisuus valittiin sillä perusteella, että se on suunnattu varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstölle, joten teokset ja julkaisut olivat luotettavia tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöllä oli aiempaa tietoa aistiyliherkkyyksistä. Varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstö kuitenkin kaipasi uusia näkökulmia ja menetelmiä haastavien kasvatustilanteiden tueksi. Aiemmista tutkimuksista ja opinnäytetyön tuloksista nousi esille myös samankaltaisuuksia. Aistisäätelyn vaikeuksia esiintyy ryhmissä, ja henkilöstö kokee lisätiedolla ja koulutuksella olevan myönteinen vaikutus haastaviin kasvatustilanteisiin.
Aistiyliherkkä lapsi tarvitsee tukea aistitiedonsäätelyssä, jonka vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvatuksen henkilöstö tuntee lapsen yksilölliset tarpeet. Opinnäytetyön aineisto varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöltä kerättiin Webropol-kyselyllä sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajilta teemahaastattelulla. Tietoperustaa kerrytettiin monipuolisesti aiheeseen liittyvän kirjallisuuden perusteella sekä aiempien tutkimusten avulla. Tietoperustan kirjallisuus valittiin sillä perusteella, että se on suunnattu varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstölle, joten teokset ja julkaisut olivat luotettavia tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöllä oli aiempaa tietoa aistiyliherkkyyksistä. Varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstö kuitenkin kaipasi uusia näkökulmia ja menetelmiä haastavien kasvatustilanteiden tueksi. Aiemmista tutkimuksista ja opinnäytetyön tuloksista nousi esille myös samankaltaisuuksia. Aistisäätelyn vaikeuksia esiintyy ryhmissä, ja henkilöstö kokee lisätiedolla ja koulutuksella olevan myönteinen vaikutus haastaviin kasvatustilanteisiin.