Hevosrehujen vastuullinen myynti
Halme, Anna (2024)
Halme, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512121
Tiivistelmä
Ammattitaitoinen myyjä pystyy vaikuttamaan asiakkaan ostopäätösiin halutessaan positiivisessa mielessä. Hevosrehujen vastuullisessa myynnissä suuressa roolissa on myyjän laatima ruokintasuunnitelma, joka pohjautuu käytössä olevan karkearehun eli heinän analyysiin. Ruokintasuunnitelmassa huomioidaan hevosen ikä, sukupuoli, käyttötarkoitus sekä monta muuta asiaa, jolla voidaan tukea hevosen hyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä vastausta kysymykseen, miten hevosten rehuja ja lisäravinteita voidaan myydä vastuullisesti, ajatellen hevosen hyvinvointia sekä laskennallista ruokintasuunnitelmaa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä neljän esimerkkihevosen omistajien avulla. Osallistuneet hevoset olivat kaikki erilaisia ja eri käyttötarkoituksessa olevia.
Tutkimuksessa käytiin läpi esimerkkihevosten nykyinen ruokinta, laadittiin annettujen tietojen perusteella ruokintasuunnitelma, jota noudatettiin puolitoista kuukautta. Tämän jälkeen hevosen omistajilta pyydettiin välipalaute, jonka jälkeen oli tarkoitus tehdä tarvittavia muutoksia, mutta koska muutoksentarpeita ei ollut, jatkettiin suunnitellun ruokinnan noudattamista vielä puolitoista kuukautta.
Jakson loputtua kerättiin osallistujilta loppupalaute ja osallistujille tehtiin myös lomakekysely, jossa hevosenomistajat kertoivat kokemuksiaan saamastaan palvelusta hevostensa ruokintasuunnittelussa ja käyttävien rehujen valinnoissa.
Tutkimustyön tulokset kertoivat tutkimustyön olleen onnistunut ja myyjä sai työstään arvokasta palautetta kehittyäkseen työssään. Kysyttäessä miten todennäköisesti suosittelet myyjän palvelua muille, myyjä sai tulokseksi 9,67. Tulokset motivoivat myyjää työssään, jonka avulla jatkuva kehitys voidaan taata. Opinnäytetyö antoi myyjälle selvityksen, miten työskentelyä voidaan parantaa entisestään, jotta asiakas on varmasti tyytyväinen.
Lisämyynnin kautta ajatellut lisätulot, palautuvat takaisin varmasti pitkään jatkuvan yhteistyön kautta, sillä kun asiakas on tyytyväinen, palaa hän myymälään takaisin. Ja on erittäin tärkeää huomioida, että tyytyväinen asiakas on paras keino saada myös uusia asiakkaita. A skilled salesperson can positively influence a customer's purchasing decisions, especially in the responsible sales of horse feed. Central to this is the formulation of a feeding plan by the seller, which is based on the analysis of the roughage used, such as hay. The feeding plan considers the horse's age, gender, purpose of use, and other factors to support the horse's well-being.
The purpose of this thesis was to find an answer to the question of how horse feeds and supplements can be sold responsibly, considering the well-being of the horse and a calculated feeding plan. The research was conducted in collaboration with the owners of four example horses, each with unique characteristics and purposes.
The study involved reviewing the current feeding practices of the example horses, developing a feeding plan based on the provided information, and implementing this plan for one and a half months. After this period, feedback was gathered from the horse owners. Since no changes were needed based on the feedback received, the planned feeding regimen continued for another one and a half months.
At the end of the study period, final feedback was collected from the participants, and a questionnaire was administered to the horse owners regarding their experiences with the feeding plan service and their choices of feed.
The results of the research indicated that the study was successful, and the seller received valuable feedback to enhance their work. When asked how likely they were to recommend the seller's service to others, the seller received a score of 9.67. These results motivated the seller in their work, ensuring continuous improvement. The thesis provided the seller with insights on how to further enhance their work to ensure customer satisfaction.
The additional revenue expected from upselling will undoubtedly return through long-term collaboration, as satisfied customers are likely to return to the store. It is crucial to note that a satisfied customer is the best way to attract new customers.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä vastausta kysymykseen, miten hevosten rehuja ja lisäravinteita voidaan myydä vastuullisesti, ajatellen hevosen hyvinvointia sekä laskennallista ruokintasuunnitelmaa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä neljän esimerkkihevosen omistajien avulla. Osallistuneet hevoset olivat kaikki erilaisia ja eri käyttötarkoituksessa olevia.
Tutkimuksessa käytiin läpi esimerkkihevosten nykyinen ruokinta, laadittiin annettujen tietojen perusteella ruokintasuunnitelma, jota noudatettiin puolitoista kuukautta. Tämän jälkeen hevosen omistajilta pyydettiin välipalaute, jonka jälkeen oli tarkoitus tehdä tarvittavia muutoksia, mutta koska muutoksentarpeita ei ollut, jatkettiin suunnitellun ruokinnan noudattamista vielä puolitoista kuukautta.
Jakson loputtua kerättiin osallistujilta loppupalaute ja osallistujille tehtiin myös lomakekysely, jossa hevosenomistajat kertoivat kokemuksiaan saamastaan palvelusta hevostensa ruokintasuunnittelussa ja käyttävien rehujen valinnoissa.
Tutkimustyön tulokset kertoivat tutkimustyön olleen onnistunut ja myyjä sai työstään arvokasta palautetta kehittyäkseen työssään. Kysyttäessä miten todennäköisesti suosittelet myyjän palvelua muille, myyjä sai tulokseksi 9,67. Tulokset motivoivat myyjää työssään, jonka avulla jatkuva kehitys voidaan taata. Opinnäytetyö antoi myyjälle selvityksen, miten työskentelyä voidaan parantaa entisestään, jotta asiakas on varmasti tyytyväinen.
Lisämyynnin kautta ajatellut lisätulot, palautuvat takaisin varmasti pitkään jatkuvan yhteistyön kautta, sillä kun asiakas on tyytyväinen, palaa hän myymälään takaisin. Ja on erittäin tärkeää huomioida, että tyytyväinen asiakas on paras keino saada myös uusia asiakkaita.
The purpose of this thesis was to find an answer to the question of how horse feeds and supplements can be sold responsibly, considering the well-being of the horse and a calculated feeding plan. The research was conducted in collaboration with the owners of four example horses, each with unique characteristics and purposes.
The study involved reviewing the current feeding practices of the example horses, developing a feeding plan based on the provided information, and implementing this plan for one and a half months. After this period, feedback was gathered from the horse owners. Since no changes were needed based on the feedback received, the planned feeding regimen continued for another one and a half months.
At the end of the study period, final feedback was collected from the participants, and a questionnaire was administered to the horse owners regarding their experiences with the feeding plan service and their choices of feed.
The results of the research indicated that the study was successful, and the seller received valuable feedback to enhance their work. When asked how likely they were to recommend the seller's service to others, the seller received a score of 9.67. These results motivated the seller in their work, ensuring continuous improvement. The thesis provided the seller with insights on how to further enhance their work to ensure customer satisfaction.
The additional revenue expected from upselling will undoubtedly return through long-term collaboration, as satisfied customers are likely to return to the store. It is crucial to note that a satisfied customer is the best way to attract new customers.