Puuelementtirakentamisen oppimisympäristön luominen Talonrakentajan perustutkintoon
Rajala, Mika (2024)
Rajala, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512157
Tiivistelmä
Ympäristöministeriö on vuonna 2016 aloittanut 8-vuotisen ohjelman puurakentamisen lisäämiseksi Suomessa, jonka lisäksi Tampereen kaupungilla on meneillään Kestävä Tampere 2030-projekti. Sen tavoite on, että Tampere olisi hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Keskeistä projektissa on vähentää kaupunkikehityksen, asumisen, liikkumisen, energian ja kulutuksen päästöjä. Ministeriön ohjelmaan liittyen on tavoitteena vuoteen 2025 mennessä nostaa puukerrostalorakentamisen osuus 45 prosenttiin kaikista uusista kohteista. Tampereen tavoitteena on nostaa puukerrostalojen osuudeksi 20 prosenttia kaikista uusista kerrostaloista.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia puuelementtirakentamisen vaatimuksia ja mahdollistaa kouluttaminen Tredun opetuksessa. Opinnäytetyössä esitellään puuelementtitalorakentamisen erikoistarpeet sekä tutkitaan ja kehitetään ammattioppilaitoksessa talonrakentajien koulutusta ja oppiympäristöä, jotta oppilaitos pystyy paremmin vastaamaan työelämän tuleviin tarpeisiin. Haastattelujen perusteella saatiin tietoa yritysten tarvitsemasta osaamisesta ja lisäkoulutuksen tarpeesta. Tiloja kehitettiin ja muokattiin opinnäytetyön aikana. Oppilaitoksen tiloissa pystytään jatkossa rakentamaan kokonaisia puutaloelementtejä talotekniikka huomioiden ja opiskelijoiden on mahdollista oppia niiden turvallinen ja oikeaoppinen tekeminen ja asentaminen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia puuelementtirakentamisen vaatimuksia ja mahdollistaa kouluttaminen Tredun opetuksessa. Opinnäytetyössä esitellään puuelementtitalorakentamisen erikoistarpeet sekä tutkitaan ja kehitetään ammattioppilaitoksessa talonrakentajien koulutusta ja oppiympäristöä, jotta oppilaitos pystyy paremmin vastaamaan työelämän tuleviin tarpeisiin. Haastattelujen perusteella saatiin tietoa yritysten tarvitsemasta osaamisesta ja lisäkoulutuksen tarpeesta. Tiloja kehitettiin ja muokattiin opinnäytetyön aikana. Oppilaitoksen tiloissa pystytään jatkossa rakentamaan kokonaisia puutaloelementtejä talotekniikka huomioiden ja opiskelijoiden on mahdollista oppia niiden turvallinen ja oikeaoppinen tekeminen ja asentaminen.