Etäpalvelu työterveydessä – etäpalvelualustan käyttökokemukset ja kehittäminen
Mutanen, Tuija (2024)
Mutanen, Tuija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512158
Tiivistelmä
Yhteiskunnan työ- ja toimintakulttuuri ovat muuttuneet digitalisaation lisääntyessä. Uudistusten toteuttaminen vaatii kaikilta uuden oppimista, osaamisen vahvistamista ja sopeutumista sähköisiin palveluihin. Opinnäytetyössä käydään läpi kirjallisuuteen perustuen, miten digitalisaatio on muuttanut ihmisten arkea ja työtä sekä miten se on muuttanut sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Medics24/Lookinno Oy. Työn tavoitteena oli selvittää, miten Terppa-työterveyshuollonasiakkaat ovat kokeneet etäpalvelun sekä etäpalvelualustan käytön ja saada heiltä kehitysehdotuksia. Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella syyskuussa 2023. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä sekä yhden asenneasteikon. Kyselyssä ja asiakaskontakteissa kävi ilmi, että asiakkaat toivovat käyttöohjeita alustan käyttöön, jonka jälkeen lisäsin opinnäytetyön kehittämistehtäväksi ohjeistuksen alustalle kirjautumiseen ja alustan käyttöön.
Kyselyn purkamisessa käytin triangulaatiota eli laadullista ja määrällistä analyysia sekä sisällönanalyysia. Tutkimusmenetelmänä käytin empiirisen tutkimuksen poikkileikkaustutkimusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurin osa vastaajista on myönteisiä etäpalvelulle työterveydessä. Etäyhteys on helpottanut asiakkaiden asioiden hoitoa. Vastaajista noin 45 prosentilla vaiva ei hoitunut etäyhteydellä ja heidän jatkohoitonsa vaativat fyysisen käynnin. Osa vastaajista kertoi, että ikä on syy siihen miksi ei haluaisi käyttää etäpalveluja ja osa hoitaisi asiat mieluiten ammattilaisen kanssa kasvokkain. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyössä esitettiin säännöllisiä asiakaskyselyjä alustan käytettävyydestä. Kehittämisehdotuksena esitettiin selkeiden sähköisten käyttöohjeiden tekemistä kaikille palvelun osa-alueille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Medics24/Lookinno Oy. Työn tavoitteena oli selvittää, miten Terppa-työterveyshuollonasiakkaat ovat kokeneet etäpalvelun sekä etäpalvelualustan käytön ja saada heiltä kehitysehdotuksia. Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella syyskuussa 2023. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä sekä yhden asenneasteikon. Kyselyssä ja asiakaskontakteissa kävi ilmi, että asiakkaat toivovat käyttöohjeita alustan käyttöön, jonka jälkeen lisäsin opinnäytetyön kehittämistehtäväksi ohjeistuksen alustalle kirjautumiseen ja alustan käyttöön.
Kyselyn purkamisessa käytin triangulaatiota eli laadullista ja määrällistä analyysia sekä sisällönanalyysia. Tutkimusmenetelmänä käytin empiirisen tutkimuksen poikkileikkaustutkimusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurin osa vastaajista on myönteisiä etäpalvelulle työterveydessä. Etäyhteys on helpottanut asiakkaiden asioiden hoitoa. Vastaajista noin 45 prosentilla vaiva ei hoitunut etäyhteydellä ja heidän jatkohoitonsa vaativat fyysisen käynnin. Osa vastaajista kertoi, että ikä on syy siihen miksi ei haluaisi käyttää etäpalveluja ja osa hoitaisi asiat mieluiten ammattilaisen kanssa kasvokkain. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyössä esitettiin säännöllisiä asiakaskyselyjä alustan käytettävyydestä. Kehittämisehdotuksena esitettiin selkeiden sähköisten käyttöohjeiden tekemistä kaikille palvelun osa-alueille.