Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Myynnin ja tarjoustoiminnan kehittäminen asunto-osakeyhtiörajapinnassa

Pursiainen, Joonas (2024)

 
Avaa tiedosto
Pursiainen_Joonas.pdf (891.8Kt)
Lataukset: 


Pursiainen, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512152
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää asunto-osakeyhtiöiden korjaushankkeiden myyntitilanteissa sekä projektinjohtajien ja isännöitsijöiden että
asunto-osakeyhtiöiden hallitusten jäsenten arvostamia asioita ja sitä, kuinka
konsulttitoimisto voi kehittää omaa myyntityötään näiden perusteella. Lisäksi
opinnäytetyössä tutkittiin konsulttitoimiston myyntiputken ja asiakkuuksien hallinnan kehittämismahdollisuuksia. Lopullinen CRM-järjestelmän toimittajan valinta jää tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.
Tietoa opinnäytetyöhön kerättiin toteuttamalla kaksi kyselyä. Ensimmäinen kysely suunnattiin ammattilaisille eli projektinjohtajille ja isännöitsijöille ja toinen
kysely suunnattiin maallikoille eli asunto-osakeyhtiöiden hallitusten jäsenille.
Näin saatiin ammattilaisten ja maallikoiden vastaukset saman tyylisiin kysymyksiin asunto-osakeyhtiöiden korjausrakentamisen tarjoustilaisuuksista.
Haasteena kyselyn toteuttamisessa oli varmistaa, että vastaajat vastaisivat kysymyksiin yleisellä tasolla, eikä keskityttäisi siihen, kuinka toimeksiantaja on
onnistunut. Tarjoustoiminnan dokumentaation kehittämisessä dataa hankittiin
sekä yrityksen nykyisestä toimintamallista että CRM-järjestelmistä, joissa tarjousten dataa voidaan käsitellä.
Kyselyiden vastaukset ammattilaisten ja maallikoiden kesken toivat melko yhteneväisiä tuloksia ja tärkeimmät kehitettävät kohteet olivat tarjoushaastatteluissa esiintyminen, esitettävät referenssikohteet ja tarjouksen selkeyttäminen
sekä tarjoushintojen selkeä erittely. Näitä osa-alueita toimeksiantajan on syytä
kehittää jatkossa. Tarjoustoiminnan dokumentaatiossa tuloksena oli hyvin
alussa tietojen hankinnan jälkeen, että toimeksiantajalla tarvitaan CRM-järjestelmä tarjoustoiminnan järkevään dokumentointiin. Työssä päädyttiin myös
tarkastelemaan tarjoustoiminnan siirtämistä CRM-järjestelmään ja tarjousten
laatimisen työmäärän keventämistä. Johtopäätöksenä CRM-järjestelmän käyttöönotosta oli, että toimeksiantajan nykyinen toiminnanohjausjärjestelmä olisi
laajennettavissa helposti CRM-järjestelmäksi lisäämällä järjestelmään lisää
ominaisuuksia toimittajalta.
 
The objective of the thesis was to find out what sales point project managers,
estate managers, and members of housing company boards appreciate during
housing companies’ renovation projects and how a consultant can develop
their sales. Another objective was to find out development prospects in a consultant company’s sales funnel and customer relations management. The final
decision about new CRM-system supplier is not in the scope of this thesis.
Data collection for the thesis was conducted with two surveys. One survey
was sent to professional project managers and estate managers, while the
other was aimed at members of housing company boards, who are usually
laymen. The point of the surveys was to gain professionals’ and laymen’s
opinions on the same kind of questions about housing companies’ renovation
project sales situations. Data gathering for the development of the sales funnel and offer documentation was conducted by examining the commissioner’s
ways of handling offer documents before the thesis process and gathering
data from CRM systems that could process offer documentation and sales
funnel.
The results of the surveys showed a large similarity between the view of professionals and laymen. Both groups highlighted almost similar factors. The results indicate that the most important aspects to develop were how the consultant performed during the interview, what kind of reference projects were
used during the offer phase, how the offer document could be made to stand
out from all unnecessary pages, and how to divide the offer price clearly into
all design fields. When studying the processing of offer documentation and
sales funnel development, it was early decided that the commissioner needs a
CRM system to process offer documentation and sales funnel. A conclusion
about the CRM system introduction was that the commissioner’s current operation management system has additional components that can be activated
by the supplier, and introduction to the current system would be easy.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste