Messuilta asiakkuussuhteeseen - case Anadia Oy
Luukkainen, Lotta (2024)
Luukkainen, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512213
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa opas yritykselle, jonka avulla yritys voi parantaa toimintaansa tulevaisuudessa osallistuessaan messuille näytteille asettelijana. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona.
Ensimmäisessä kappaleessa on johdanto aiheeseen, tavoitteet, sekä keskeisimmät käsitteet. Kappaleessa käydään lyhyesti läpi yrityksen lähtötilannetta ja syitä messuille osallistumiseen sekä tarvetta opinnäytetyölle ja oppaalle, millä perusteilla opinnäytetyö ja kohderyhmä on rajattu, sekä mikä on tavoite opinnäytetyössä ja oppaassa.
Toinen kappale käsittelee messutapahtumaan osallistumista eri vaiheissa (ennen, aikana ja jälkeen) yrityksen näkökulmasta, joka osallistuu näytteille asettelijana messuille. Ennen-kappaleessa käydään teorian avulla läpi, mitä yrityksen pitäisi ottaa huomioon, kun päätös messuille osallistumisesta on tehty. Aikana-kappaleessa käydään teorian avulla läpi, mitä messuilla yrityksen tulee huomioida ja toimia. Jälkeen-kappaleessa käydään teorian avulla läpi jälkitoimet, joita yrityksen tulee tehdä messujen jälkeen.
Kolmas kappale liittyy asiakkuuksiin, kuten asiakkuuksien johtamiseen ja asiakkaan erilaisiin ostomotiiveihin. Asiakkuuksien johtaminen -kappaleessa käydään läpi B2C- ja B2B- asiakkuuksien johtamista, sekä niiden eroja. Asiakaskäyttäytyminen-kappaleessa käydään läpi asioita, jotka vaikuttavat asiakaskäyttäytymiseen. Ostomotiivit ja -käyttäytyminen -kappaleissa käsitellään B2B asiakkaiden motiiveja ja ostopolkua, jotka liittyvät ja vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin.
Neljännessä kappaleessa on tarkempi kuvaus oppaan tuottamisesta. Ensiksi on toimeksiantajan esittely ja tarve oppaalle, jonka jälkeen on tarkempi esittely suunnitteluprosessista, mitä eri vaiheita suunnitteluprosessiin sisältyy ja mitä on huomioitava opinnäytetyötä ja opasta tehdessä.
Viidennessä kappaleessa tarkastellaan oppaan onnistumista ja haasteita, joita ilmeni opinnäytetyötä ja opasta tehdessä, käydään läpi johtopäätöksiä opinnäytetyön ja oppaan pohjalta ja kuinka opinnäytetyöprosessi onnistui ja mitä parantamista omasta työskentelystäni löytyy.
Opinnäytetyön liitteenä on opas, jossa käydään läpi yrityksen lähtötilanne ja syyt messuille osallistumiseen, yrityksen toiminta ennen- aikana- ja jälkeen -vaiheissa, sekä onnistumiset liittyen valmisteluihin, messuihin ja jälkitoimiin sekä asiat, joissa yritys voi parantaa, kun seuraavan kerran osallistuu messuille näytteille asettelijana.
Opinnäytetyö on toteutettu tammikuun 2023 ja toukokuun 2024 välisenä aikana
Ensimmäisessä kappaleessa on johdanto aiheeseen, tavoitteet, sekä keskeisimmät käsitteet. Kappaleessa käydään lyhyesti läpi yrityksen lähtötilannetta ja syitä messuille osallistumiseen sekä tarvetta opinnäytetyölle ja oppaalle, millä perusteilla opinnäytetyö ja kohderyhmä on rajattu, sekä mikä on tavoite opinnäytetyössä ja oppaassa.
Toinen kappale käsittelee messutapahtumaan osallistumista eri vaiheissa (ennen, aikana ja jälkeen) yrityksen näkökulmasta, joka osallistuu näytteille asettelijana messuille. Ennen-kappaleessa käydään teorian avulla läpi, mitä yrityksen pitäisi ottaa huomioon, kun päätös messuille osallistumisesta on tehty. Aikana-kappaleessa käydään teorian avulla läpi, mitä messuilla yrityksen tulee huomioida ja toimia. Jälkeen-kappaleessa käydään teorian avulla läpi jälkitoimet, joita yrityksen tulee tehdä messujen jälkeen.
Kolmas kappale liittyy asiakkuuksiin, kuten asiakkuuksien johtamiseen ja asiakkaan erilaisiin ostomotiiveihin. Asiakkuuksien johtaminen -kappaleessa käydään läpi B2C- ja B2B- asiakkuuksien johtamista, sekä niiden eroja. Asiakaskäyttäytyminen-kappaleessa käydään läpi asioita, jotka vaikuttavat asiakaskäyttäytymiseen. Ostomotiivit ja -käyttäytyminen -kappaleissa käsitellään B2B asiakkaiden motiiveja ja ostopolkua, jotka liittyvät ja vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin.
Neljännessä kappaleessa on tarkempi kuvaus oppaan tuottamisesta. Ensiksi on toimeksiantajan esittely ja tarve oppaalle, jonka jälkeen on tarkempi esittely suunnitteluprosessista, mitä eri vaiheita suunnitteluprosessiin sisältyy ja mitä on huomioitava opinnäytetyötä ja opasta tehdessä.
Viidennessä kappaleessa tarkastellaan oppaan onnistumista ja haasteita, joita ilmeni opinnäytetyötä ja opasta tehdessä, käydään läpi johtopäätöksiä opinnäytetyön ja oppaan pohjalta ja kuinka opinnäytetyöprosessi onnistui ja mitä parantamista omasta työskentelystäni löytyy.
Opinnäytetyön liitteenä on opas, jossa käydään läpi yrityksen lähtötilanne ja syyt messuille osallistumiseen, yrityksen toiminta ennen- aikana- ja jälkeen -vaiheissa, sekä onnistumiset liittyen valmisteluihin, messuihin ja jälkitoimiin sekä asiat, joissa yritys voi parantaa, kun seuraavan kerran osallistuu messuille näytteille asettelijana.
Opinnäytetyö on toteutettu tammikuun 2023 ja toukokuun 2024 välisenä aikana