Perinteisten markkinointimenetelmien merkitys ja tulevaisuus digitalisoituvassa maailmassa
Herajärvi, Matias (2024)
Herajärvi, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512332
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia markkinoinnin kehitystä digitalisoituvassa maailmassa. Tehtävänä oli
selvittää, miten perinteiset markkinointimenetelmät ja digitaaliset markkinointikeinot suhteutuvat toisiinsa
ja miten yritykset näkevät niiden hyödyt ja haitat. Tavoitteena oli ymmärtää, miten yritykset muuttavat
markkinointistrategiaansa tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jossa
selvitettiin yritysten markkinointikäytäntöjä ja näkemyksiä. Kysely lähetettiin 93 eri yritykselle, ja vastauksia
saatiin 8 kappaletta.
Tulokset osoittivat, että digitaaliset markkinointikeinot ovat yleistyneet ja saavuttaneet vahvan aseman
markkinoinnissa. Yritykset käyttävät enemmän digitaalisia kuin perinteisiä markkinointikeinoja ja odottavat
digitaalisen markkinoinnin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Digitaalisen markkinoinnin hyödyiksi ko ettiin laajempi kohdentamismahdollisuus ja joustavuus, kun taas perinteisissä menetelmissä korostuivat
luotettavuus ja helppous.
Johtopäätöksenä todettiin, että tulevaisuudessa digitaalinen markkinointi säilyy vahvana trendinä, mutta
perinteiset markkinointimenetelmät voivat täydentää sitä tehokkaasti tietyissä tilanteissa. Menestyvät yri tykset pyrkivät löytämään tasapainon näiden kahden välillä ja hyödyntämään molempia markkinointika navia strategisesti, vaikka tutkimuksen tulokset osoittivat, että trendi digitaalisiin markkinointikeinoihin
vahvistuu, kun perinteisten markkinointikeinojen trendi ei ole suuressa kasvussa.
selvittää, miten perinteiset markkinointimenetelmät ja digitaaliset markkinointikeinot suhteutuvat toisiinsa
ja miten yritykset näkevät niiden hyödyt ja haitat. Tavoitteena oli ymmärtää, miten yritykset muuttavat
markkinointistrategiaansa tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jossa
selvitettiin yritysten markkinointikäytäntöjä ja näkemyksiä. Kysely lähetettiin 93 eri yritykselle, ja vastauksia
saatiin 8 kappaletta.
Tulokset osoittivat, että digitaaliset markkinointikeinot ovat yleistyneet ja saavuttaneet vahvan aseman
markkinoinnissa. Yritykset käyttävät enemmän digitaalisia kuin perinteisiä markkinointikeinoja ja odottavat
digitaalisen markkinoinnin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Digitaalisen markkinoinnin hyödyiksi ko ettiin laajempi kohdentamismahdollisuus ja joustavuus, kun taas perinteisissä menetelmissä korostuivat
luotettavuus ja helppous.
Johtopäätöksenä todettiin, että tulevaisuudessa digitaalinen markkinointi säilyy vahvana trendinä, mutta
perinteiset markkinointimenetelmät voivat täydentää sitä tehokkaasti tietyissä tilanteissa. Menestyvät yri tykset pyrkivät löytämään tasapainon näiden kahden välillä ja hyödyntämään molempia markkinointika navia strategisesti, vaikka tutkimuksen tulokset osoittivat, että trendi digitaalisiin markkinointikeinoihin
vahvistuu, kun perinteisten markkinointikeinojen trendi ei ole suuressa kasvussa.