Työnantajan valintaan vaikuttavat tekijät hotelli-, ravintola- ja matkailualan ammatilliseen tutkintoon opiskelevilla nuorilla
Hintikka, Jani (2024)
Hintikka, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512225
Tiivistelmä
Ammattitaitoisen ja osaavan henkilökunnan löytäminen on yleinen haaste rekrytoiville yrityksille. Tilanne on hankala myös hotelli-, ravintola- ja matkailualalla, jossa jo ennestään vaikeaan tilanteeseen koronapandemian tuomat muutokset hankaloittivat tilannetta entisestään. Hakijoiden ammattitaidon puutteen lisäksi ongelmana on myös yksiselitteinen hakijoiden puute avoinna oleviin työtehtäviin. Opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat nuorten hotelli-, ravintola- ja matkailualaa opiskelevilla nuorilla työnantajan valintaan, sekä alan houkuttelevuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena yhteistyössä Omnian kanssa lähettämällä alan opiskelijoille sähköinen kyselylomake. Kyselylomake rakennettiin tutkimuksen teoreettisen osuuden pohjalta niin, että kysymykset tukivat aiempiin tutkimuksiin tietoon pohjautuvia tietoja.
Työelämään tulevien nuorten sukupolvien suhteellinen osuus väestöstä tulee merkittävästi muuttumaan tulevina vuosikymmeninä niin pidentyneen elinajan odotuksen, kuin pienentyvän syntyvyyden myötä. Työelämään tulevien sukupolvien vaikutus tulee muuttamaan työelämää myös monella tapaa edellisiin sukupolviin verrattuna erilaisten odotusten vuoksi. Aiemmin tyypillinen pitkäjänteinen ja järjestelmällinen työuran rakentaminen ei enää ole itsestään selvä toive työelämään tulevilla nuorilla, eikä itse työelämälle ja työyhteisölle kohdistetut odotukset ole entisellään. Työelämältäkin haetaan entistä enemmän yksilöllisyyttä, mahdollisuuksia, ketteryyttä, sekä avoimuutta.
Työntekijöiden rekrytoinnin, sekä työntekijöiden viihtymisen kannalta on erityisen tärkeää ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden valintoihin työnantajan suhteen. Onnistuneen työntekijäkokemuksen ja houkuttelevan työnantajabrändin rakentaminen on merkittävässä roolissa myös hotelli-, ravintola- ja matkailualan työvoimasta kilpailtaessa.
Kyselytutkimusaineiston pohjalta alaa opiskelevilla nuorilla on kohtalaisen positiiviset ajatukset alasta ja lähes jokainen kyselyyn vastanneista nuorista toivoi myös työllistyvänsä opiskelemalleen alalle. Merkittävimpinä työnantajan valintaan vaikuttavina tekijöinä nousivat esille hyvät kulkuyhteydet työpaikalle, sekä yrityksen maine työnantajana. Aikaisempien harjoittelu- tai työkokemuksien perusteella mukava työyhteisö nousi kaikkein tärkeimmäksi osa-alueeksi alan opiskelijoiden keskuudessa.
Tulevina vuosina työelämään tulevien nuorten toiveet ja tarpeet huomioimalla rekrytoivilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet varmistaa yrityksen houkuttelevuus työnantajana, ja varmistaa työntekijöiden sitoutuminen onnistuneen liiketoiminnan varmistamiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena yhteistyössä Omnian kanssa lähettämällä alan opiskelijoille sähköinen kyselylomake. Kyselylomake rakennettiin tutkimuksen teoreettisen osuuden pohjalta niin, että kysymykset tukivat aiempiin tutkimuksiin tietoon pohjautuvia tietoja.
Työelämään tulevien nuorten sukupolvien suhteellinen osuus väestöstä tulee merkittävästi muuttumaan tulevina vuosikymmeninä niin pidentyneen elinajan odotuksen, kuin pienentyvän syntyvyyden myötä. Työelämään tulevien sukupolvien vaikutus tulee muuttamaan työelämää myös monella tapaa edellisiin sukupolviin verrattuna erilaisten odotusten vuoksi. Aiemmin tyypillinen pitkäjänteinen ja järjestelmällinen työuran rakentaminen ei enää ole itsestään selvä toive työelämään tulevilla nuorilla, eikä itse työelämälle ja työyhteisölle kohdistetut odotukset ole entisellään. Työelämältäkin haetaan entistä enemmän yksilöllisyyttä, mahdollisuuksia, ketteryyttä, sekä avoimuutta.
Työntekijöiden rekrytoinnin, sekä työntekijöiden viihtymisen kannalta on erityisen tärkeää ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden valintoihin työnantajan suhteen. Onnistuneen työntekijäkokemuksen ja houkuttelevan työnantajabrändin rakentaminen on merkittävässä roolissa myös hotelli-, ravintola- ja matkailualan työvoimasta kilpailtaessa.
Kyselytutkimusaineiston pohjalta alaa opiskelevilla nuorilla on kohtalaisen positiiviset ajatukset alasta ja lähes jokainen kyselyyn vastanneista nuorista toivoi myös työllistyvänsä opiskelemalleen alalle. Merkittävimpinä työnantajan valintaan vaikuttavina tekijöinä nousivat esille hyvät kulkuyhteydet työpaikalle, sekä yrityksen maine työnantajana. Aikaisempien harjoittelu- tai työkokemuksien perusteella mukava työyhteisö nousi kaikkein tärkeimmäksi osa-alueeksi alan opiskelijoiden keskuudessa.
Tulevina vuosina työelämään tulevien nuorten toiveet ja tarpeet huomioimalla rekrytoivilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet varmistaa yrityksen houkuttelevuus työnantajana, ja varmistaa työntekijöiden sitoutuminen onnistuneen liiketoiminnan varmistamiseksi.