Prosessiautomaatiolaboratorion virtuaaliesittelyn luominen
Al-Zeiny, Ali (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512217
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin virtuaalimalli Tampereen ammattikorkeakoulun automaatiotekniikan laboratoriosta opiskelijoiden käyttöön. Luotu virtuaalimalli oli interaktiivinen malli, joka tulee tarjoamaan opiskelijoille mahdollisuuden tutustua muun muassa laitteisiin ja tilaan ennen käytännön työskentelyä. Virtuaalimallin luomisessa hyödynnettiin Matterport-ohjelmaa, joka mahdollisti tagien ja multi-mediaelementtien lisäämisen, kuten esittelyvideoiden integroimisen laitteisiin.
Opinnäytetyön alussa laboratorio tutkittiin perusteellisesti ja päätettiin kameran valinnasta. Tilan ja laitteiden kuvaamiseen valittiin Matterport Pro2 3D -kamera sen helppokäyttöisyyden ja automaattisten toimintojen vuoksi. Työssä käsitellään myös pistepilvien roolia virtuaalimallin rakentamisessa ja niiden integrointia malliin.
Virtuaalimallin toteutus perustuu Matterport-ohjelmaan, joka tarjoaa monipuoliset työkalut kuvatun materiaalin käsittelyyn ja sisällön lisäämiseen. Laitekuvaukset ja esittelyvideot integroitiin malliin tagien avulla, mikä helpottaa käyttäjien tutustumista laitteisiin ja niiden käyttöön. Virtuaalimalli tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kokemukselliseen oppimiseen ja vuorovaikutukseen, mikä tukee pedagogisten oppimisteorioiden periaatteita.
Virtuaaliesittelyn toimivuutta arvioivat automaatiotekniikan laboratorioinsinööri ja lehtori sekä opinnäytetyöstä vastaava ohjaaja. Saadun palautteen perusteella todettiin, että virtuaalimalli tulee tarjoamaan sen käyttäjille selkeän ja kattavan kuvan laboratoriosta sekä sen laitteista. Virtuaaliesittelyä suositellaan tuleville opiskelijoille, sillä se mahdollistaa laboratorioon tutustumisen helposti ja toimii tehokkaana opetusvälineenä. Jotta virtuaalimalli pysyy ajan tasalla ja vastaa jatkuvasti opetuksen tarpeita, käyttäjätunnukset ja vastuu sen ylläpitämisestä ja kehittämisestä luovutettiin opettajille.
Opinnäytetyön alussa laboratorio tutkittiin perusteellisesti ja päätettiin kameran valinnasta. Tilan ja laitteiden kuvaamiseen valittiin Matterport Pro2 3D -kamera sen helppokäyttöisyyden ja automaattisten toimintojen vuoksi. Työssä käsitellään myös pistepilvien roolia virtuaalimallin rakentamisessa ja niiden integrointia malliin.
Virtuaalimallin toteutus perustuu Matterport-ohjelmaan, joka tarjoaa monipuoliset työkalut kuvatun materiaalin käsittelyyn ja sisällön lisäämiseen. Laitekuvaukset ja esittelyvideot integroitiin malliin tagien avulla, mikä helpottaa käyttäjien tutustumista laitteisiin ja niiden käyttöön. Virtuaalimalli tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kokemukselliseen oppimiseen ja vuorovaikutukseen, mikä tukee pedagogisten oppimisteorioiden periaatteita.
Virtuaaliesittelyn toimivuutta arvioivat automaatiotekniikan laboratorioinsinööri ja lehtori sekä opinnäytetyöstä vastaava ohjaaja. Saadun palautteen perusteella todettiin, että virtuaalimalli tulee tarjoamaan sen käyttäjille selkeän ja kattavan kuvan laboratoriosta sekä sen laitteista. Virtuaaliesittelyä suositellaan tuleville opiskelijoille, sillä se mahdollistaa laboratorioon tutustumisen helposti ja toimii tehokkaana opetusvälineenä. Jotta virtuaalimalli pysyy ajan tasalla ja vastaa jatkuvasti opetuksen tarpeita, käyttäjätunnukset ja vastuu sen ylläpitämisestä ja kehittämisestä luovutettiin opettajille.