Sarjavaihteiden koeajopenkin konseptointi
Paavilainen, Janne (2024)
Paavilainen, Janne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512248
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä luotiin toimeksiantajalle konsepti sarjavaihteiden koeajopenkin mekaanisesta toteutuksesta. Vaihteiden koeajaminen on osa tuotteen laadunvarmistusta, jossa seurataan vaihteen suorituskykyä kuormitustilanteessa sähkömoottoreita hyödyntäen. Tämän prosessin kehittämiseksi toimeksiantaja on kokenut uuden koeajolaitteen suunnittelun tarpeelliseksi.
Opinnäytetyössä luotiin mekaanisen toteutuksen osalta konsepti koeajopenkistä, jota kehittämällä saadaan suunniteltua nopeasti valmis tuote. Aihetta käsitellään konstruktiivisen tutkimuksen näkökulmasta eli lopputulos perustuu laaja-alaiseen tiedonkeruuseen. Lopputuloksessa hyödynnetään nykyisestä koeajolaitteesta käytännössä toimiviksi todettuja ratkaisuja. Työssä tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, ryhmäkeskusteluja ja havainnointia. Työssä hyödynnettiin myös omaa henkilökohtaista kokemusta aiheesta lopputuloksen saavuttamiseksi.
Työn lopputuloksena on konsepti mekaanisen toteutuksen laajuudelta. Työssä esitellään sähkömoottorien mitoitus, niiden asemointi sivu- ja syvyyssuunnassa lineaarijohteita, liikeruuveja ja toimilaitteita käyttäen sekä sähkömoottorien pystysuuntaisen asemoinnin toteutus. Työssä käsiteltiin myös voimansiirtoa akseleita käyttäen, sekä perehdyttiin ilmanvaihdon ja meluntorjunnan toteutukseen. Kokonaisuuden luomisessa on seurattu koneille asetettuja turvallisuusvaatimuksien asettamia ehtoja. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään uuden sarjavaihteiden koeajopenkin suunnittelussa, jonka on määrä alkaa tämän työn valmistuttua.
Opinnäytetyössä luotiin mekaanisen toteutuksen osalta konsepti koeajopenkistä, jota kehittämällä saadaan suunniteltua nopeasti valmis tuote. Aihetta käsitellään konstruktiivisen tutkimuksen näkökulmasta eli lopputulos perustuu laaja-alaiseen tiedonkeruuseen. Lopputuloksessa hyödynnetään nykyisestä koeajolaitteesta käytännössä toimiviksi todettuja ratkaisuja. Työssä tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, ryhmäkeskusteluja ja havainnointia. Työssä hyödynnettiin myös omaa henkilökohtaista kokemusta aiheesta lopputuloksen saavuttamiseksi.
Työn lopputuloksena on konsepti mekaanisen toteutuksen laajuudelta. Työssä esitellään sähkömoottorien mitoitus, niiden asemointi sivu- ja syvyyssuunnassa lineaarijohteita, liikeruuveja ja toimilaitteita käyttäen sekä sähkömoottorien pystysuuntaisen asemoinnin toteutus. Työssä käsiteltiin myös voimansiirtoa akseleita käyttäen, sekä perehdyttiin ilmanvaihdon ja meluntorjunnan toteutukseen. Kokonaisuuden luomisessa on seurattu koneille asetettuja turvallisuusvaatimuksien asettamia ehtoja. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään uuden sarjavaihteiden koeajopenkin suunnittelussa, jonka on määrä alkaa tämän työn valmistuttua.