Täydentävän suunnittelukoulutuksen laatiminen & toteuttaminen : sprinklerisuunnittelu Revitillä
Kulmala, Eetu (2024)
Kulmala, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia ja tarkastella erilaisia menetelmiä täydentävän suunnittelukoulutuksen toteutukseen. Opinnäytetyön pohjana toimi Caverion Suomi Oy:lle luotu projektikokonaisuus, johon sisältyy Revit-sprinklerisuunnitteluun, Revit-sprinklerisuunnittelun teknisen koulutuksen aineiston ja -ohjelman laatiminen sekä koulutuksen pitäminen yrityksen sprinkleri-suunnittelijoille. Caverion Suomi Oy:lle laaditut dokumentit eivät ole luottamuksellisuutensa vuoksi osana julkista raporttia.
Työssä käsitellään yleisellä tasolla suomalaisen talotekniikkasuunnittelukulttuurin nykytilaa ja muutosta sekä Revitin yleistymistä suomalaisessa suunnitteluympäristössä. Lisäksi käsitellään itse Revitin ominaisuuksia ja tekijöitä, jotka tekevät Revitistä talotekniikkasuunnitteluun paremman ohjelman kuin esimerkiksi MagiCAD for AutoCAD. Työssä paneudutaan myös sprinkleritekniikan pe-russeikkoihin, kuten järjestelmien oleellisimpiin komponentteihin, suunnittelutyössä luotaviin dokumentteihin ja Suomessa yleisesti käytössä oleviin teolliseen sprinklerisuunnitteluun liittyviin standardeihin.
Suunnittelukoulutukseen liittyvissä osioissa käsitellään jatkuvan oppimisen oleellisuutta ja tärkeyttä nykyajan työelämässä. Lisäksi tarkastellaan koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitavia asioita, joiden avulla koulutuksesta saadaan mahdollisimman laadukas sekä koulutettaville että kouluttajalle.
Työn lopussa tehtiin yhteenveto Caverion Suomi Oy:lle suoritetun koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä pohditaan, kuinka tämänkaltaiseen tekniseen koulutukseen olisi mahdollista yhdistää teoreettinen sprinkleritekniikan opetusnäkökulma.
Työssä käsitellään yleisellä tasolla suomalaisen talotekniikkasuunnittelukulttuurin nykytilaa ja muutosta sekä Revitin yleistymistä suomalaisessa suunnitteluympäristössä. Lisäksi käsitellään itse Revitin ominaisuuksia ja tekijöitä, jotka tekevät Revitistä talotekniikkasuunnitteluun paremman ohjelman kuin esimerkiksi MagiCAD for AutoCAD. Työssä paneudutaan myös sprinkleritekniikan pe-russeikkoihin, kuten järjestelmien oleellisimpiin komponentteihin, suunnittelutyössä luotaviin dokumentteihin ja Suomessa yleisesti käytössä oleviin teolliseen sprinklerisuunnitteluun liittyviin standardeihin.
Suunnittelukoulutukseen liittyvissä osioissa käsitellään jatkuvan oppimisen oleellisuutta ja tärkeyttä nykyajan työelämässä. Lisäksi tarkastellaan koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitavia asioita, joiden avulla koulutuksesta saadaan mahdollisimman laadukas sekä koulutettaville että kouluttajalle.
Työn lopussa tehtiin yhteenveto Caverion Suomi Oy:lle suoritetun koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä pohditaan, kuinka tämänkaltaiseen tekniseen koulutukseen olisi mahdollista yhdistää teoreettinen sprinkleritekniikan opetusnäkökulma.