Yrityskulttuurista viestiminen ja sen merkitys työnantajabrändille
Lähteenmäki, Nea (2024)
Lähteenmäki, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512216
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yrityskulttuurin viestinnän roolia työnantajabrändin rakentamisessa keskittyen yksinomaan ulkoiseen viestintään ja ulkoiseen työnantajabrändiin. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös yrityskulttuurin eri ulottuvuuksia sekä sen määrittelyä ja strategista roolia liiketoiminnan tehokkuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi työnantajabrändin muodostumista, rekrytointiprosessien vaikutusta sekä strategioita vahvan työnantajabrändin rakentamiseen ja viestimiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa, miten yrityskulttuurista ulkoisesti viestiminen vaikuttaa yrityksen ulkoiseen työnantajabrändiin. Työn toisena tavoitteena on auttaa ymmärtämään työnantajabrändäyksen ja yrityskulttuurin viestinnän välistä yhteyttä. Opinnäytetyö on suunnattu yrityksille, jotka haluavat kehittää yrityskulttuurinsa viestintää ja työnantajabrändiään.
Opinnäytetyö pohjautuu laadulliseen kyselytutkimukseen, jonka avulla selvitetään ekonomiopiskelijoiden ajatuksia yrityskulttuurin viestinnän vaikutuksista työnantajabrändin houkuttelevuuteen. Tutkimustulokset ja kattava kirjallisuuskatsaus korostavat yrityskulttuurin ja työntekijöiden odotusten yhteensovittamisen tärkeyttä sekä paljastavat, että tehokkaasti viestitty yrityskulttuuri voi lisätä työnantajabrändin houkuttelevuutta. Tulokset viittaavat myös siihen, että autenttinen yrityskulttuurin viestintä voi vaikuttaa positiivisesti työnantajabrändiin ja käsityksiin yrityksestä. This thesis examines the role of corporate culture communication in building an employer brand, focusing exclusively on external communication and the external employer brand. The thesis also examines the different dimensions of corporate culture as well as its definition and strategic role in business efficiency. In addition, the thesis examines the formation of an employer brand, the impact of recruitment processes, and strategies for building and communicating a strong employer brand.
The thesis aims to identify how externally communicating corporate culture affects the company's external employer brand. Another goal of the work is to help understand the connection between employer branding and corporate culture communication. The thesis is aimed at companies that want to develop the communication of their corporate culture and their employer brand.
The thesis is based on a qualitative survey, which is used to find out the thoughts of economics students about the effects of corporate culture communication on the attractiveness of the employer brand. The research results and a comprehensive literature review emphasize the importance of matching company culture and employee expectations and reveal that an effectively communicated company culture can increase the attractiveness of the employer brand. The results also suggest that authentic corporate culture communication can have a positive impact on the employer brand and perceptions of the company.
Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa, miten yrityskulttuurista ulkoisesti viestiminen vaikuttaa yrityksen ulkoiseen työnantajabrändiin. Työn toisena tavoitteena on auttaa ymmärtämään työnantajabrändäyksen ja yrityskulttuurin viestinnän välistä yhteyttä. Opinnäytetyö on suunnattu yrityksille, jotka haluavat kehittää yrityskulttuurinsa viestintää ja työnantajabrändiään.
Opinnäytetyö pohjautuu laadulliseen kyselytutkimukseen, jonka avulla selvitetään ekonomiopiskelijoiden ajatuksia yrityskulttuurin viestinnän vaikutuksista työnantajabrändin houkuttelevuuteen. Tutkimustulokset ja kattava kirjallisuuskatsaus korostavat yrityskulttuurin ja työntekijöiden odotusten yhteensovittamisen tärkeyttä sekä paljastavat, että tehokkaasti viestitty yrityskulttuuri voi lisätä työnantajabrändin houkuttelevuutta. Tulokset viittaavat myös siihen, että autenttinen yrityskulttuurin viestintä voi vaikuttaa positiivisesti työnantajabrändiin ja käsityksiin yrityksestä.
The thesis aims to identify how externally communicating corporate culture affects the company's external employer brand. Another goal of the work is to help understand the connection between employer branding and corporate culture communication. The thesis is aimed at companies that want to develop the communication of their corporate culture and their employer brand.
The thesis is based on a qualitative survey, which is used to find out the thoughts of economics students about the effects of corporate culture communication on the attractiveness of the employer brand. The research results and a comprehensive literature review emphasize the importance of matching company culture and employee expectations and reveal that an effectively communicated company culture can increase the attractiveness of the employer brand. The results also suggest that authentic corporate culture communication can have a positive impact on the employer brand and perceptions of the company.