Perehdytyskansio : kotiin vietävät tuetun asumisen palvelut
Toukonen-Kotro, Inka (2024)
Toukonen-Kotro, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512368
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli laatia perehdytyskansio Sininauha Oy:n kotiin vietävien palvelujen yksikköön Turkuun. Toimeksiantajalla oli tarve perehdytysprosessia tukevalle perehdytyskansiolle, joka toimii uuden työntekijän oppaana ja perehdytysvaiheen kirjallisena tukimateriaalina. Aiemmin käytössä ollutta perehdytysmateriaalia tuli karsia, ajantasaistaa ja yhtenäistää. Lisäksi perehdytyskansioon katsottiin aiheelliseksi lisätä tiettyjä kokonaisuuksia.
Tämän kehittämistyön tietoperusta koostuu perehdyttämiseen liittyvästä lainsäädännöstä, Työturvallisuuskeskuksen materiaalista, henkilöstöjohtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta, tutkimus- ja kehittämiskirjallisuudesta sekä perehdyttämiseen ja perehdytysmateriaalin laatimiseen liittyvistä opinnäytetöistä. Lainsäädäntö määrittää työntekijän perehdyttämisen kehykset, ja perehdyttämisen yleinen tavoite on uuden työntekijän oppimisprosessin käynnistäminen. Muilta osin perehdyttäminen on pitkälti organisaatio-, työyhteisö-, yksilö- ja työtehtäväkohtaista.
Kehittämismenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja dialogista keskustelua toimeksiantajan kanssa. Kehittämistyön pohjana on tarveanalyysi, jonka tekemisessä hyödynnettiin yksikön henkilökunnalle suunnattua sähköistä kyselyä, kahden työntekijän haastattelua ja valmiita dokumentteja. Lisäksi kehittämistyön tueksi laadittiin tiivis nelikenttäanalyysi, jolla kartoitettiin toimeksiantajayksikön perehdytyskäytäntöjen nykyisiä vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulevia mahdollisuuksia ja uhkia.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi perehdytyskansio, josta laadittiin sekä sähköinen että tulostettu versio. Perehdytyskansio luotiin Sininauhan omaan Word-pohjaan. Perehdytyskansio sisältää päivittäiseen työhön liittyvät perusasiat sekä laajempia työhön, työsuhteeseen ja työntantajan organisaatioon liittyviä teemoja. The aim of this development work was to produce an orientation folder for Sininauha Oy's take-home services unit in Turku. The client needed an orientation folder to support the orientation process and to serve as a guide for a new employee and written support material for the orientation phase. The previously used orientation material had to be pruned, updated and unified. In addition, it was considered appropriate to add certain entities to the orientation folder.
The knowledge base of this development work consists of legislation related to orientation, material of The Centre for Occupational Safety, literature related to personnel management, research and development literature, and theses related to orientation and producing of orientation material. Legislation determines the framework for employee orientation, and the general goal of orientation is to start the new employee's learning process. In other respects, orientation is largely organization-, work community-, individual- and task-specific.
Participatory observation and dialogic discussion with the client were used as development methods. The development work is based on a needs analysis, which was made using an electronic survey aimed at the unit's staff, an interview with two employees and ready-made documents. In addition, to support the development work, a close four-field analysis was prepared, which mapped the current strengths and weaknesses of the client unit's orientation practices, as well as future opportunities and threats.
As a result of the development work, an orientation folder was created, from which both an electronic and a printed version were prepared. The orientation folder was created in Sininauha's own Word template. The orientation folder contains the basics related to daily work as well as broader themes related to work, the employment relationship and the employer's organization.
Tämän kehittämistyön tietoperusta koostuu perehdyttämiseen liittyvästä lainsäädännöstä, Työturvallisuuskeskuksen materiaalista, henkilöstöjohtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta, tutkimus- ja kehittämiskirjallisuudesta sekä perehdyttämiseen ja perehdytysmateriaalin laatimiseen liittyvistä opinnäytetöistä. Lainsäädäntö määrittää työntekijän perehdyttämisen kehykset, ja perehdyttämisen yleinen tavoite on uuden työntekijän oppimisprosessin käynnistäminen. Muilta osin perehdyttäminen on pitkälti organisaatio-, työyhteisö-, yksilö- ja työtehtäväkohtaista.
Kehittämismenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja dialogista keskustelua toimeksiantajan kanssa. Kehittämistyön pohjana on tarveanalyysi, jonka tekemisessä hyödynnettiin yksikön henkilökunnalle suunnattua sähköistä kyselyä, kahden työntekijän haastattelua ja valmiita dokumentteja. Lisäksi kehittämistyön tueksi laadittiin tiivis nelikenttäanalyysi, jolla kartoitettiin toimeksiantajayksikön perehdytyskäytäntöjen nykyisiä vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulevia mahdollisuuksia ja uhkia.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi perehdytyskansio, josta laadittiin sekä sähköinen että tulostettu versio. Perehdytyskansio luotiin Sininauhan omaan Word-pohjaan. Perehdytyskansio sisältää päivittäiseen työhön liittyvät perusasiat sekä laajempia työhön, työsuhteeseen ja työntantajan organisaatioon liittyviä teemoja.
The knowledge base of this development work consists of legislation related to orientation, material of The Centre for Occupational Safety, literature related to personnel management, research and development literature, and theses related to orientation and producing of orientation material. Legislation determines the framework for employee orientation, and the general goal of orientation is to start the new employee's learning process. In other respects, orientation is largely organization-, work community-, individual- and task-specific.
Participatory observation and dialogic discussion with the client were used as development methods. The development work is based on a needs analysis, which was made using an electronic survey aimed at the unit's staff, an interview with two employees and ready-made documents. In addition, to support the development work, a close four-field analysis was prepared, which mapped the current strengths and weaknesses of the client unit's orientation practices, as well as future opportunities and threats.
As a result of the development work, an orientation folder was created, from which both an electronic and a printed version were prepared. The orientation folder was created in Sininauha's own Word template. The orientation folder contains the basics related to daily work as well as broader themes related to work, the employment relationship and the employer's organization.