ADHD hos barn : hur vårdnadshavarna påverkas av barnets ADHD och hur barnet och familjen får vardagen att fungera
Lindfors, Evelina (2024)
Lindfors, Evelina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512176
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om ADHD hos barn. Syftet med denna studie är att nå en djupare förståelse om hur familjens vardag påverkas om ett barn i familjen lider av ADHD samt att få mera kunskap om vilket stöd som familjen har fått av omgivningen och från vården. Syftet är även att andra vårdnadshavare med barn som har diagnosen kan ta del av detta examensarbete och få mera kunskap och förståelse om ADHD.
Studien är gjord med kvalitativ innehållsanalys med semistrukturerade frågor. I studien har fyra deltagare blivit intervjuade frivilligt, de är alla vårdnadshavare till barn med diagnosen ADHD. I intervjuerna har deltagarna berättat om sina upplevelser, hur deras vardag påverkas och vilket stöd de fått från vården och skolan.
Resultatet är indelat i tre huvudkategorier; hur familjen och barnets vardag påverkas ADHD, stöd som familjen fått av omgivningen och vården, samt vilket stöd familjen önskar få. Den teoretiska utgångspunkten som har använts i studien är teorin Hälsans idè av Katie Eriksson.
I resultatet framkom det av deltagarna att de blir påverkade i vardagen av barnets ADHD, det som framkom tydligast var att det går åt mycket tid till att planera vardagen och även att hjälpa barnet med handledning i vardagen. Deltagarna berättar även att de har behövt ta mycket initiativ själva för att få stöd och hjälp från vården och skolan. This thesis is about ADHD in children. The purpose of this study is to reach a deeper understanding in how the family`s everyday life is affected if a child in the family suffers from ADHD, as well as to gain more knowledge about what support the family has received from the environment and from the healthcare. The purpose is also that other caregivers with children who have the diagnosis can take part in this thesis and gain more knowledge and understanding about ADHD.
The study is done with qualitative content analysis with semi-structured questions. In the study, four participants were interviewed voluntarily, they are all caregivers to children diagnosed with ADHD. In the interviews, the participants talked about their experiences, how their everyday life is affected and what support they receive from healthcare and school.
The results are divided into three main categories; how the family´s and the child´s everyday life is affected by ADHD, what support the family has received from the environment and healthcare, and what support the family would like to receive. The theoretical starting point that has been used in the study is the theory Hälsans idè by Katie Eriksson.
As a result of this study, it was found out that the caregivers are affected in their everyday life by the child´s ADHD; what emerged most clearly was that it takes a lot of time to plan the everyday life and to help the child through guidance and supervision. The participants informed that they have had to take a lot of initiative on their own to get support and help from healthcare and school.
Studien är gjord med kvalitativ innehållsanalys med semistrukturerade frågor. I studien har fyra deltagare blivit intervjuade frivilligt, de är alla vårdnadshavare till barn med diagnosen ADHD. I intervjuerna har deltagarna berättat om sina upplevelser, hur deras vardag påverkas och vilket stöd de fått från vården och skolan.
Resultatet är indelat i tre huvudkategorier; hur familjen och barnets vardag påverkas ADHD, stöd som familjen fått av omgivningen och vården, samt vilket stöd familjen önskar få. Den teoretiska utgångspunkten som har använts i studien är teorin Hälsans idè av Katie Eriksson.
I resultatet framkom det av deltagarna att de blir påverkade i vardagen av barnets ADHD, det som framkom tydligast var att det går åt mycket tid till att planera vardagen och även att hjälpa barnet med handledning i vardagen. Deltagarna berättar även att de har behövt ta mycket initiativ själva för att få stöd och hjälp från vården och skolan.
The study is done with qualitative content analysis with semi-structured questions. In the study, four participants were interviewed voluntarily, they are all caregivers to children diagnosed with ADHD. In the interviews, the participants talked about their experiences, how their everyday life is affected and what support they receive from healthcare and school.
The results are divided into three main categories; how the family´s and the child´s everyday life is affected by ADHD, what support the family has received from the environment and healthcare, and what support the family would like to receive. The theoretical starting point that has been used in the study is the theory Hälsans idè by Katie Eriksson.
As a result of this study, it was found out that the caregivers are affected in their everyday life by the child´s ADHD; what emerged most clearly was that it takes a lot of time to plan the everyday life and to help the child through guidance and supervision. The participants informed that they have had to take a lot of initiative on their own to get support and help from healthcare and school.