Enhancing the Accuracy of Weight Estimates for LNGPac Constructions
Wik, Noah (2024)
Wik, Noah
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512346
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Wärtsilän Fuel Gas Supply Systems (FGSS). Työssä keskitytään parantamaan nykyistä menetelmää LNGPac-mallien painon arvioimiseksi. Syksyllä 2023 aloitettu ja keväällä 2024 valmistunut tutkimus on osa kone- ja tuotantotekniikan insinööritutkintoa.
Oli havaittu, että nykyinen LNGPac-rakenteiden painonarviointi ei ollut riittävän tarkka, mikä johti suuriin eroihin rakenteen suunnitellun ja mitatun painon välillä. Tämä ero voi johtaa mahdollisiin sakkoihin ja vaikuttaa kielteisesti asiakastyytyväisyyteen. Tämän vuoksi päätettiin käynnistää tätä
aihetta koskeva opinnäytetyö, jossa pyritään tunnistamaan nykyisen menetelmän puutteet ja löytämään keinoja, joilla arvioinnit saadaan vastaamaan paremmin todellista painoa.
Menetelmänä käytetään sekatutkimusmenetelmää, jossa yhdistetään laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Kvalitatiiviseen menetelmään sisältyi kuulemisia ja keskusteluja kokousten ja henkilökohtaisten kontaktien muodossa osastolla työskentelevien henkilöiden kanssa, ja näin pyrittiin tunnistamaan painon arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Kvantitatiivisessa menetelmässä käytettiin aiemmista hankkeista saatuja tietoja, joiden avulla analysoitiin nykyisten painoarvioiden tarkkuutta ja toimitettujen levyjen paksuuden vaihteluita, joiden epäiltiin vaikuttavan arvioihin.
Tulokset osoittavat, missä nykyisessä arviointimenetelmässä on puutteita, ja
arviointimenetelmästä luodaan uusi parannettu versio. Uudessa versiossa otetaan paremmin huomioon vastaanotettujen levyjen eroavaisuudet, jolloin arvioitu paino vastaa paremmin todellista painoa.
Oli havaittu, että nykyinen LNGPac-rakenteiden painonarviointi ei ollut riittävän tarkka, mikä johti suuriin eroihin rakenteen suunnitellun ja mitatun painon välillä. Tämä ero voi johtaa mahdollisiin sakkoihin ja vaikuttaa kielteisesti asiakastyytyväisyyteen. Tämän vuoksi päätettiin käynnistää tätä
aihetta koskeva opinnäytetyö, jossa pyritään tunnistamaan nykyisen menetelmän puutteet ja löytämään keinoja, joilla arvioinnit saadaan vastaamaan paremmin todellista painoa.
Menetelmänä käytetään sekatutkimusmenetelmää, jossa yhdistetään laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Kvalitatiiviseen menetelmään sisältyi kuulemisia ja keskusteluja kokousten ja henkilökohtaisten kontaktien muodossa osastolla työskentelevien henkilöiden kanssa, ja näin pyrittiin tunnistamaan painon arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Kvantitatiivisessa menetelmässä käytettiin aiemmista hankkeista saatuja tietoja, joiden avulla analysoitiin nykyisten painoarvioiden tarkkuutta ja toimitettujen levyjen paksuuden vaihteluita, joiden epäiltiin vaikuttavan arvioihin.
Tulokset osoittavat, missä nykyisessä arviointimenetelmässä on puutteita, ja
arviointimenetelmästä luodaan uusi parannettu versio. Uudessa versiossa otetaan paremmin huomioon vastaanotettujen levyjen eroavaisuudet, jolloin arvioitu paino vastaa paremmin todellista painoa.